Improving Students’ Writing Skill through Paragraph Development Techniques

MASSIARA, MASSIARA (2012) Improving Students’ Writing Skill through Paragraph Development Techniques. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
MASSIARA..docx

Download (17kB)

Abstract

ABSTRACT MASSIARA. 2012. Improving Students’ Writing Skill through Paragraph Development Techniques (Under the supervision Muhammad Amin Rasyid and Djamiah Husain). This research aims at examining whether or not paragraph development techniques improve the writing skill of the eleventh grade students of SMA1 Wundulako, Kolaka regency, South East Sulawesi in academic year of 2011/2012, and investigating their interest in learning writing through paragraph development techniques. This research employed quasi experimental design group which assigned two groups, namely experimental group and control group. Each group consisted of 27 students. These groups were selected by applying cluster random sampling technique. The researcher conducted the research using writing test of analytical exposition by giving pretest, treatment, and posttest. The data were gained from the pretest, treatment, and posttest. The data were gained from the pretest and posttest and analyzed by using inferential statistics through SPPS 17.0 version. The findings of the research reveal that paragraph development techniques significantly improve the students’ writing skill. It was shown by the result of inferential statistics by examining the students’ scores both in pretest and posttest of experimental and control group. The mean score of the posttest of the experimental group is 72.00, which is higher than the mean score of the posttest of control group, 60.11. Based on the data, the researcher concludes that paragraph development techniques significantly improve the students’ writing skill and students are interested in paragraph development techniques. ABSTRAK MASSIARA. 2012. Meningkatkan Ketermpilan Menulis Siswa melalui Teknik-teknik Pengembangan Paragraph (Dibimbing oleh H.Muhammad Amin Rasyid dan Hj. Djamiah Husain). Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah teknik-teknik pengembangan paragraph dapat secara signifikan meningkatkan keterampilan menulis Siswa Kelas Sebelas SMA Negeri 1 Wundulako, Kabupaten Kolaka, Propinsi Sulawesi Tenggara, tahun pelajaran 2011/2012 dan untuk mengetahui minat mereka terhadap teknik-teknik pengembangan paragraf. Penelitian ini menggunakan desain quasi experimental yang terdiri atas dua kelompok penelitian yaitu kelas eksperimen dan kelas kontrol. Masing-masing kelompok terdiri atas 27 siswa. Sampel dipilih dengan menggunakan teknik cluster random sampling. Peneliti melakukan penelitian dengan menggunakan test menulis jenis teks yang berbentuk exposisi analitis melalui tiga tahapan yaitu pretest, perlakuan, dan posttest. Data diperoleh dari hasil analisis pretest dan posttest dengan menggunakan statistik inferensial melalui program SPSS versi 17.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa teknik-teknik pengembangan paragraf secara signifikan meningkatkan keterampilan menulis siswa. Hal tersebut ditunjukkan dengan statistik inferensial dalam pengujian hasil menulis siswa dalam penghitungan hasil pretest maupun posttest pada kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Nilai rata-rata hasil posttest untuk kelompok experimen adalah 72,00 yang mana lebih tinggi daripada nilai rata-rata hasil posttest untuk kelompok kontrol, yaitu 60.11. Berdasarkan data yang diperoleh tersebut, peneliti menyimpulkan bahwa teknik-teknik pengembangan paragraf secara signifikan meningkatkan keterampilan menulis siswa. Siswa-siswa tersebut berminat terhadap teknik-teknik pengembangan paragraf.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA > Bahasa Inggris
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 15 Jul 2016 00:47
Last Modified: 15 Jul 2016 00:47
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/930

Actions (login required)

View Item View Item