Using Semantic Mapping Strategy to Develop the Eleventh Grade Students’ Vocabulary Mastery at SMK plus Indonesia Timur

WAHAB, ISNAENI (2015) Using Semantic Mapping Strategy to Develop the Eleventh Grade Students’ Vocabulary Mastery at SMK plus Indonesia Timur. Diploma thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
ISNAENI WAHAB.doc

Download (31kB)

Abstract

ABSTRACT ISNAENI WAHAB. Using Semantic Mapping Strategy to Develop the Eleventh Grade Students’ Vocabulary Mastery at SMK plus Indonesia Timur (Supervised by Mansur Akil and Nasiruddin Sainu) The objective of the research was to find out whether or not the use of semantic mapping develops the students’ vocabulary mastery in terms of meaning, spelling, and usage. The research employs a quasi-experimental reseach design. The research took place at the Eleventh Grade of SMK plus Indonesia Timur in academic year 2013/2014. The population of the research was 79 students. The sample consisted of 59 students which belonged to two groups; 30 students in experimental group and 29 students in control group, which were taken by using purposive random sampling technique. The instrument of collecting data was vocabulary test. The data were obtained through pretest and posttest for both groups and the result of the test was analyzed by using SPSS 20.0 version. The result of data analysis showed that using semantic mapping was effective to develop the eleventh grade students’ vocabulary mastery at SMK plus Indonesia Timur. The students’ result of posttest for experimental group is higher than the students’ result of posttest for control group. It is proven by the mean score of posttest of experimental group is 7.9 and the mean score of posttest of control group is 7.1. The difference of the mean score is statistically significant. It is based on t-test value at significant level 0.05; the probability value is lower than significant level (0.01≤ 0.05). The result of hypothesis testing showed that the difference of students’ posttest in experimental and control group was significant (0.01≤ 0.05). It means that the use of semantic mapping strategy can develop the eleventh grade students’ vocabulary mastery at SMK plus Indonesia Timur ABSTRAK ISNAENI WAHAB. Using Semantic Mapping Strategy to Develop the Eleventh Grade Students’ Vocabulary Mastery at SMK plus Indonesia Timur (Di bimbing oleh Mansur Akil dan Nasiruddin Sainu) Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah penggunaan strategi semantik mapping mampu meningkatkan penguasaan kosa kata siswa SMK plus Indonesia Timur. Penelitian ini menggunakan metode penelitian quasi-experimental. Penelitian ini dilaksanakan di SMK plus Indonesia timur tahun akademi 2013/2014. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas XI dengan jumlah 79 siswa, dan jumlah sampel yang diambil untuk penelitian ini adalah 59 siswa yang terbagi menjadi 2 kelompok; yaitu 30 siswa di kelompok experimental dan 29 siswa di kelompok kontrol yang dipilih dengan menggunakan purposive random sampel. Instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah test kosakata. Data yang diambil yaitu pretest dan posttest dari kedua kelompok dan hasil dari pengujian tersebut dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 20.0. Hasil analisis data menunjukkan bahwa menggunakan strategi semantik mapping efektif dalam meningkatkan kosakata siswa kelas XI SMK plus Indonesia Timur. Hasil posttest siswa pada kelompok experimental lebih tinggi daripada kelompok kontrol. Ini dibuktikan oleh jumlah rata-rata posttest pada kelompok experimental yaitu 7.9 dan jumlah rata-rata posttest pada kelompok kontrol yaitu 7.1. Perbedaan skor bisa dikatakan signifikan secara statistik. Ini berdasarkan nilai t-test di signifikan level adalah 0.05; dan nilai probability lebih rendah dari signifikan level (0.01≤ 0.05). Hasil test hipotesis menunjukkan bahwa perbedaan posttest siswa di kelompok experimental and kontrol adalah signifikan (0.01≤ 0.05). Ini berarti bahwa penggunaan strategi semantik mapping mampu meningkatkan kosa kata siswa kelas XI di SMK plus Indonesia Timur.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA > Bahasa Inggris
Divisions: FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 09 Dec 2016 02:16
Last Modified: 09 Dec 2016 02:16
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1706

Actions (login required)

View Item View Item