HE INFLUENCE OF LEARNING APPROACH ON MATHEMATICAL REASONING AND COMMUNICATION SKILLS OF THE STUDENTS AT SMP NEGERI IN LEIHITU SUBDISTRICT OF CENTRAL MALUKU DISTRICT

Asria, Ratau (2016) HE INFLUENCE OF LEARNING APPROACH ON MATHEMATICAL REASONING AND COMMUNICATION SKILLS OF THE STUDENTS AT SMP NEGERI IN LEIHITU SUBDISTRICT OF CENTRAL MALUKU DISTRICT. S2 thesis, Universitas Negeri Makassar.

Full text not available from this repository.

ABSRACT HE INFLUENCE OF LEARNING APPROACH ON MATHEMATICAL REASONING AND COMMUNICATION SKILLS OF THE STUDENTS AT SMP NEGERI IN LEIHITU SUBDISTRICT OF CENTRAL MALUKU DISTRICT The study is a quasi–eksperimental research which aims at examining (1) students’ activities and responses on the learning process by using open-ended problem approach, (2) students’ activities and responses on the learning process by using problem-solving approach, (3) the infleunce of open-ended problem approach and problem-solving approach on mathematical reasoning and communicating skills of students at SMP Negeri in Leihitu subdistrict of Central Maluku district. The population of the study was class VIII students in 6 public junior high schools (SMPN) with acreditation B in Leihitu subdistrict of Central Maluku district. Samples were selected by employing simple random sampling with schools serial number; then, from the choses school, it was determined the experimental class 1 and experimental class 2 taught by using open-ended problem approach and problem-solving approach. The collecting data consisted of students’ study result, students’ learning activities data, and students responses’ data on the learning instruments. The results of the study show that the students’ activities using open-ended problem approach is in good category and students responses’ is in fairly positiv category. Then, the students’ activities using problem-solving approach is in good category and students’ responses is in fairly positive category. The result of the inferensial analysis using multivariate analysis of variance test (MANOVA) shows that the learning approach (open ended problem and problem solving) gives significant impact on mathematical reasoning and commucating skills of class VIII students at SMP Negeri in Leihitu subdistrict of Central Maluku District. Key Words : Learning Approach, Skills Reasoning, Communication Skills PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN TERHADAP KEMAMPUAN PENALARAN DAN KOMUNIKASI MATEMATIKA SISWA SMP NEGERI KECAMATAN LEIHITU KABUPATEN MALUKU TENGAH Oleh: Asria Ratau e-mail: asriaratauria@yahoo.com ABSTRAK Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu yang bertujuan untuk (1) mengetahui aktivitas dan respons siswa terhadap pembelajaran dengan menggunakan pendekatan open ended problem (2) mengetahui aktivitas dan respons siswa terhadap pembelajaran dengan menggunakan pendekatan pemecahan masalah (3) mengetahui pengaruh pendekatan pembelajaran (open ended problem dan pemecahan masalah) terhadap kemampuan penalaran dan komunikasi matematika siswa SMP Negeri Kecamatan Leihitu Kabupaten Maluku Tengah. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP di Kecamatan Leihitu Kabupaten Maluku Tengah, sebanyak 6 sekolah yang berakreditasi B. Tehnik pengambilan sampel adalah menggunakan sampel acak sederhana, dengan membuat nomor urut sekolah, selanjutnya dari sekolah yang terpilih tersebut ditentukan kelompok eksperimen 1 dan kelompok eksperimen 2 yang diajar dengan menggunakan pendekatan open ended problem dan pendekatan pemecahan masalah. Data yang dikumpulkan terdiri dari data hasil belajar siswa, data aktivitas siswa dalam pembelajaran, dan data respons siswa terhadap perangkat pembelajaran. Hasil penelitian menunjukan bahwa data aspek aktivitas siswa dengan menggunakan pendekatan open ended problem berada pada kategori baik, data aspek respons siswa berada pada kategori cenderung positif. Adapun data aspek aktivitas siswa dengan menggunakan pendekatan pemecahan masalah berada pada kategori baik, data aspek respons siswa berada pada kategori cenderung positif. Hasil analisis inferensial dengan menggunakan uji multivariate analisis of variance (MANOVA), menunjukkan bahwa pendekatan pembelajaran (open ended problem dan pemecahan masalah) memberikan pengaruh yang signifikan terhadap kemampuan penalaran dan komunikasi matematika siswa kelas VIII SMP Negeri Kecamatan Leihitu Kabupaten Maluku Tengah. Kata Kunci: Pendekatan Pembelajaran, Kemampuan Penalaran, Kemampuan Komunikasi Matematika.

Item Type: Thesis (S2)
Subjects: PASCASARJANA > MATEMATIKA
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 21 Mar 2017 02:43
Last Modified: 21 Mar 2017 02:43
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/2268

Actions (login required)

View Item View Item