Implementasi Blanded Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Grit Peserta Didik

Ningsih, Surya (2020) Implementasi Blanded Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Grit Peserta Didik. S2 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
4. ARTIKEL.pdf

Download (671kB)

Abstract

ABSTRACT: This study aims to discover the influence of edmodo-based blended learning on learning outcomes of grade VII students at SMPN Negeri 16 Sinjai and to investigate the influence of edmodo-based blended learning on grit of grade VII students at SMPN 16 Sinjai. This research is a quasi-experimental study using a pretest-posttest only control group design. The population of the study were all grade VII students at SMPN 16 Sinjai in the second semester of academic year 2019/2020. The sampling technique was conducted by employing simple random sampling technique by drawing a lottery using small paper and obtained two classes out of five classes of grade VII as research subjects, namely class VIIB taught by using edmodo-based blended learning with 30 students and class VIIA taught without using edmodo biology-based blended learning with 29 students. This research was conducted for five meetings. Each meeting took 3x40 minutes. Before being given the treatment to students, a pretest was given to examine the students' initial abilities and a questionnaire to examine the students' grit. Then, gave a posttest to measure the students' final ability and a questionnaire to examine the students' grit. The collected data were analyzed using descriptive statistics and inferential hypothesis testing using t test analysis with a significance level of 0.05. The results of teh study reveal that there is an influence of edmodo-based blended learning on learning outcomes of grade VII at SMPN 16. While the results of students' grit also indicate that there is an influence of edmodo-based blended learning on grit of grade VII students at SMPN 16 Sinjai. Keywords: Blended Learning, Edmodo, Learning Outcomes, Grit ABSTRAK: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran blended learning berbasis edmodo terhadap hasil belajar peserta didik kelas VII SMP Negeri 16 Sinjai, dan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran blended learning berbasis edmodo terhadap grit peserta didik kelas VII SMP Negeri 16 Sinjai. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu (quasi eksperiment) dengan menggunakan pretest-posttest only control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas VII SMP Negeri 16 Sinjai semester genap tahun ajaran 2019/2020. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini dilakukan dengan teknik acak kelas (simple random sampling) yang dilakukan dengan undian kertas kecil dengan mengambil dua kelas sebagai subjek penelitian dari lima kelas VII yang ada. Kelas yang dimaksud yaitu kelas VIIB diajarkan dengan menggunakan blended learning berbasis edmodo dengan jumlah peserta didik 30 orang dan kelas VIIA diajarkan tanpa menggunakan blended learning berbasis edmodo biologi dengan jumlah peserta didik 29 orang. Penelitian ini dilaksanakan selama lima kali pertemuan. Masing-masing pertemuan 3x40 menit. Sebelum diberikan perlakuan kepada peserta didik terlebih dahulu dilakukan pemberian pretest untuk melihat kemampuan awal peserta didik, pemberian posttest untuk mengukur kemampuan akhir peserta didik. Data yang terkumpul dianalisis secara statistik deskriptif dan uji hipotesis secara inferensial dengan menggunakan analisis uji t dengan taraf signifikansi 0,05. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh pembelajaran blended learning berbasis edmodo terhadap hasil belajar peserta didik kelas VII SMP Negeri 16. Sementara hasil grit peserta didik juga menunjukkan bahwa ada pengaruh pembelajaran blended learning berbasis edmodo terhadap grit peserta didik kelas VII SMP Negeri 16 Sinjai. Kata Kunci: Blended Learning, Edmodo, Hasil Belajar, Grit

Item Type: Thesis (S2)
Subjects: PASCASARJANA > Biologi
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: Pustakawan Amaluddin Zaihal
Date Deposited: 17 Nov 2020 04:19
Last Modified: 17 Nov 2020 04:19
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/18460

Actions (login required)

View Item View Item