PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN KIMIA SMK TEKNIK INSTALASI TENAGA LISTRIK BERBASIS PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE (PCK)

Mustafa, Ilma (2019) PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN KIMIA SMK TEKNIK INSTALASI TENAGA LISTRIK BERBASIS PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE (PCK). S2 thesis, Pascasarjana.

[img]
Preview
Text
Jurnal.pdf

Download (336kB) | Preview

Abstract: Pedagogical Content Knowledge (PCK) is knowledge of teachers on ways to teach certain material or topic which can help directing student for comprehension. This development reseach (Research and Development) employed 4-D model by Thiagarajan with learning devices test of grade X of (i) Are the chemistry learning devices for SMK (secondary vocational schools) of Electrical Power Installation Engineering based on PCK valid, practical and effective to improve students’ competency? (ii) Are the chemistry learning devices for SMK (secondary vocational schools) of Electrical Power Installation Engineering based on PCK able to increase students’ learning motivations ? The objectives of the study are to obtain (i) the chemistry learning devices for SMK of Electrical Power Installation Engineering based on PCK which are valid, practical and effective, (ii) the chemistry learning devices for SMK of Electrical Power Installation Engineering based on PCK which able to increase students’ learning motivations. The result of the study reveal that (i) the learning devices developed which included RPP, LKPD, and THB are stated as valid; the learning implementation is stated as practical that the learning devices developed are fully implemented; and the result of observation on the management of learning and students’ responses are very good. It means that the learning devices are effective to be applied. The average of the students’ pre-test is 41 and after applying PCK based learning devices the post-test improves to 85. Based on the result of learning devices test, it is also obtained that learning motivations of students are very high after implementing PCK- based learning devices. PCK merupakan pengetahuan guru tentang cara mengajarkan materi atau topik tertentu yang dapat membantu mengarahkan peserta didik menuju pemahaman. Penelitian pengembangan (Research and Development) ini menggunakan model 4-D dari Thiagarajan dengan uji coba perangkat pembelajaran pada kelas X Teknik Instalasi Tenaga Listrik 1 dengan rumusan masalah adalah (i) Apakah perangkat pembelajaran kimia SMK Teknik Instalasi Tenaga Listrik berbasis PCK valid, praktis dan efektif untuk meningkatkan kompetensi peserta didik? (ii) Apakah perangkat pembelajaran kimia SMK Teknik Instalasi Tenaga Listrik berbasis PCK dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik? Tujuan penelitian ini adalah (i) Menghasilkan perangkat pembelajaran kimia SMK Teknik Instalasi Tenaga Listrik berbasis PCK yang valid, paktis, dan efektif (ii) Menghasilkan perangkat pembelajaran kimia SMK Teknik Instalasi Tenaga Listrik berbasis PCK yang dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (i) Perangkat pembelajaran yang dikembangkan meliputi RPP, LKPD dan THB dinyatakan valid, keterlaksanaan pembelajaran menyatakan praktis bahwa perangkat yang dikembangkan terlaksana seluruhnya dan hasil pengamatan pengelolaan pembelajaran dan respon peserta didik hasilnya sangat baik hal ini berarti bahwa perangkat pembelajaran efektif untuk digunakan. Berdasarkan nilai rata-rata pretest peserta didik yaitu 41 dan setelah perangkat pembelajaran berbasis PCK diterapkan posttest meningkat menjadi 85. Dari hasil uji coba perangkat juga diperoleh motivasi belajar peserta didik setelah diterapkan perangkat pembelajaran berbasis PCK terlihat motivasi peserta didik Teknik Instalasi Tenaga Listrik sangat tinggi. Kata kunci : Pengembangan Perangkat, Pedagogical Content Knowledge.

Item Type: Thesis (S2)
Subjects: PASCASARJANA > PENDIDIKAN KIMIA - (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 10 May 2019 01:01
Last Modified: 10 May 2019 01:01
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/13188

Actions (login required)

View Item View Item