An Analysis of Students’ Politeness Strategies in Classroom Interaction

RATNAWATI., RATNAWATI. (2013) An Analysis of Students’ Politeness Strategies in Classroom Interaction. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
RUSDIAH..docx

Download (15kB)

Abstract

ABSTRACT RATNAWATI. An Analysis of Students’ Politeness Strategies in Classroom Interaction. (Supervised by Qashas Rahman and Murni Mahmud). The objectives of this research were to find out the types of politeness strategies, and factors influenced the different politeness strategies of students at ABA YW UMI in classroom interaction. The researcher applied descriptive qualitative research in order to get more understanding about phenomena of students’ politeness strategies. The researcher focused on observing the students of the second semester at Foreign Language Academy (ABA-YW) UMI Makassar. The researcher took two classes as the participant. The first class consists of 21 students, and the second class consists of 20 students in 2013-2014 academic years. The researcher did classroom observation and interviewed four students who used politeness strategies in the classroom. The observation was conducted four meetings, three meetings in speaking class and the rest in grammar class. In doing the observation, the researcher used audio recorder to record all the activities in classroom interaction and also audio recorder to obtain the data concerning the types of politeness strategies and the factor influenced the different strategies based on Penelope Brown and Stephen C. Levinson’s theory of politeness strategies. The researcher found that politeness strategies appeared in the classroom interaction. They are bald on record, positive politeness strategies and negative politeness strategies. Bald on record concerns with the clear and direct utterance without resulting ambiguous interpretation for the hearer. Positive politeness is to minimize the distance between the speaker and the hearer. Negative politeness is used to show the social distance between the speaker and the hearer. While the factor influencing the students’ different politeness strategies were distance, relative power and rank of imposition. The close relationship, being respect, status and an important topic were the main factors that can cause the different politeness strategies in the classroom interaction. Keywords : Politeness strategies, classroom interaction ABSTRAK RATNAWATI. Analisis Strategi Kesopanan Siswa dalam Berinteraksi di Kelas. (dibimbing oleh Qashas Rahman dan Murni Mahmud). Tujuan penelitian ini adalah untuk menemukan tipe-tipe strategi kesopanan siswa dan faktor yang mempengaruhi perbedaan strategi kesopanan siswa di ABA YW UMI dalam berinteraksi di kelas. Peneliti menerapkan metode deskriptif kualitatif untuk memperoleh pemahaman yang mendalam mengenai fenomena strategi kesopanan siswa. Pengambilan data difokuskan pada mahasiswa semester dua di Akademi Bahasa Asing UMI Makassar. Peneliti memilih dua kelas sebagai subjek penelitian. Kelas pertama terdiri atas 21 siswa dan kelas kedua terdiri atas 20 siswa. Peneliti melakukan pengamatan selanjutnya melakukan wawancara kepada empat orang siswa yang cenderung menerapkan strategi kesopanan di kelas. Proses pengamatan berlangsung selama empat kali, tiga pertemuan di kelas speaking dan satu pertemuan di kelas grammar. Dalam melakukan pengamatan, peneliti menggunakan alat perekam suara untuk merekam interaksi di dalam kelas dan juga untuk mengumpulkan data mengenai tipe strategi kesopanan dan faktor yang mempengaruhi perbedaan strategi kesopanan siswa dalam berinteraksi di kelas berdasarkan teori dari Penelope Brown dan Stephen C. Levinson. Peneliti menemukan strategi kesopanan yang muncul di dalam kelas adalah strategi langsung, strategi kesopanan positif dan strategi kesopanan negatif. Strategi langsung berhubungan dengan ujaran yang jelas dan langsung tanpa menimbulkan interpretasi ambigu bagi pendengar. Strategi kesopanan positif difokuskan untuk meminimalkan jarak antara pembicara dan pendengar. Strategi kesopanan negatif digunakan untuk menunjukkan jarak sosial antara pembicara dan pendengar. Sementara faktor yang mempengaruhi perbedaan kesopanan siswa adalah distance, power dan rank of imposition. Hubungan dekat, penghargaan atau penghormatan, status sosial dan topik yang penting merupakan faktor utama yang menyebabkan perbedaan strategi kesopanan di dalam kelas. Kata Kunci : Strategi kesopanan, interaksi kelas

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA > Bahasa Inggris
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 15 Jul 2016 00:52
Last Modified: 15 Jul 2016 00:52
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/935

Actions (login required)

View Item View Item