THE ANALYSIS OF SELF EFFICACY OF CERTIFIED AND NON CERTIFIED EFL TEACHERS’ TOWARDS TEACHING ENGLISH

Pratiwi, Helmy (2014) THE ANALYSIS OF SELF EFFICACY OF CERTIFIED AND NON CERTIFIED EFL TEACHERS’ TOWARDS TEACHING ENGLISH. S1 thesis, Pascasarjana.

[img]
Preview
Text
Artikel.pdf

Download (579kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT The objective of this research was to find out (1) whether or not there is any difference of self efficacy between certified and non certified EFL teachers and (2) whether or not their efficacy have the effect on teaching. The writer used quantitative approach by applying an explanatory survey method. In this research, the writer used two kinds of instruments, they were Teacher Efficacy Scale (TES) and Questionnaire of Teaching Ability. The first instrument was used to find out the level of teachers’ self efficacy, while the second instrument was used to find out the level of teaching ability. The population of the research was certified and non certified EFL teachers at senoir high school in the administrative city of Kolaka at the total number of 75 persons, while the sampling teachnique was Total Sampling Technique which is because ideally the number of population was less than 100 then they were taken as sample, they were 75 teachers. The result of this research were : (1) There is no difference of self efficacy between certified and non-certified EFL teachers, it showed by the counting of ttest which is less than ttable, it is -0.5 < 2.0 and the significance of the test is 0.887 which is more than alpha (α) degree 0.05, so H0 is accepted and Ha is refused, (2) There is no difference of self efficacy effect between certified and non certified teachers toward teaching, it showed by the significance of the test is 0.076 which is more than alpha (α) degree 0.05. Furtherly, for the certified teachers, the table shows the significant value of variable X1 towards variable Y1 which is the value equals to 0.539 with level of α equals to 0.05. As we can see that the significant value of the regression is bigger than the alpha (α); 0.539 > 0.05 which means the H0 is accepted and Ha is rejected or there is no influence of certified EFL teachers’ self efficacy towards their teachings ability and for the non certified teachers showed the significant value of variable X2 towards variable Y2 which is the value equals to 0.178 with the level of α equals to 0.05. The significant value of the regression is bigger than the alpha (α); 0.178 > 0.05 which means the H0 is accepted and Ha is rejected or there is no influence of non-certified EFL teachers’ self efficacy towards their teachings ability. To support the quantitative data, the writer conducted the interview which was 2 teachers were taken to be interviewed, 1 female teacher from certified and 1 male teacher from non certified group of teacher and the result showed that there is no significant effect of self efficacy towards teaching. Keywords: Self Efficacy, Certified and Non Certified EFL teachers, Teaching ii ABSTRAK Helmy Pratiwi, 2014. Analisis Efikasi Diri Guru Bersertifikasi dan Non-Sertifikasi terhadap Pengajaran Bahasa Inggris. Tesis. Program Pascasarjana. Universitas Negeri Makassar. Dibimbing oleh Haryanto and Muhammad Nasiruddin Sainu. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui (1) apakah ada atau tidak perbedaan efikasi diri antara guru bersertifikat dan non bersertifikat dan (2) apakah efikasi diri ni memiliki efek pada pengajaran. Penulis menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menerapkan metode survei explanatory. Dalam penelitian ini, penulis menggunakan dua jenis instrumen, yaitu Teacher Efficacy Scale (TES) dan Instrumen Kuesioner Kemampuan Pengajaran. Instrumen pertama digunakan untuk mengetahui tingkat efikasi diri guru, sedangkan instrumen kedua digunakan untuk mengetahui tingkat kemampuan mengajar. Populasi penelitian ini adalah guru Bahasa Inggris SMA bersertifikasi dan non sertifikasi di Kolaka dengan jumlah total 75 orang, sedangkan teknik pengambilan sample yang digunakan adalah Total Sampling Technique, hal ini digunakan karena jumlah populasi kurang dari 100, yakni 75 guru. Hasil penelitian ini adalah: (1) Tidak ada perbedaan efikasi diri antara guru bersertifikat dan non-bersertifikat, hal ini ditunjukkan dengan penghitungan ttest yang kurang dari ttabel, yaitu -0.5 <2.0 dan tes signifikannya menunjukkan 0,887 yang lebih dari alpha (α) 0,05, sehingga H0 diterima dan Ha ditolak, (2) Tidak ada perbedaan efek efikasi diri terhadap pengajaran antara guru bersertifikat dan tidak bersertifikat, hal ini ditunjukkan dengan tes signifikannya adalah 0.076 yang lebih dari alpha (α) 0,05. Lebih jauh lagi, untuk guru bersertifikat, tabel menunjukkan nilai signifikan variabel X1 terhadap variabel Y1 yang mana nilainya setara dengan 0,539 dengan tingkat α sama dengan 0,05. Seperti yang kita lihat bahwa nilai signifikan regresi lebih besar dari alpha (α); 0,539> 0,05 yang berarti H0 diterima dan Ha ditolak atau tidak ada pengaruh efikasi diri terhadap kemampuan pengajaran mereka yangt sudah tersertifikasi dan bagi guru non sertifikasi menunjukkan nilai yang signifikan dari variabel X2 terhadap variabel Y2 yang mana nilainya sama dengan 0,178 dengan α sama dengan 0,05. Nilai signifikan regresi lebih besar dari alpha (α); 0,178> 0,05 yang berarti H0 diterima dan Ha ditolak atau tidak ada pengaruh efikasi diri guru non sertifikasi terhadap kemampuan ajar mereka. Untuk mendukung data kuantitatif, penulis mengadakan wawancara dengan 2 guru, 1 guru perempuan mewakili guru tersertifikasi dan 1 guru laki-laki mewakili guru non sertifikasi, dimana hasilnya juga mendukung bahwa tidak ada pengaruh besar efikasi diri terhadap pengajaran. Key Words:Efikasi Diri, Guru Bersertifikasi dan Non Sertifikasi, Pengajaran

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA
PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 24 Apr 2018 01:44
Last Modified: 24 Apr 2018 01:44
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/7913

Actions (login required)

View Item View Item