English Pronunciation Errors Made by Torajan Speakers of English (TSE)

LINERDA, TULAKTONDOK (2016) English Pronunciation Errors Made by Torajan Speakers of English (TSE). S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
CHAPTER I.docx

Download (26kB)
[img] Text
CHAPTER IV.docx

Download (121kB)

Abstract

ABSTRACT . 2016. . (Supervised by Haryanto and Sukardi Weda) This research was aimed to find out (i) the pronunciation errors made by the students of UKI Toraja as Torajan speakers of English and (ii) the causal factors of pronunciation errors made by the students of UKI Toraja. The researcher employed a descriptive qualitative method. The subjects were ten students Torajanese speakers of Christian University Indonesia Toraja and taken by using random purposive sampling technique. The data were taken from the recording of students’ pronunciation when telling a chosen topic and interview. Then the researcher analyzed the data by error analysis. The result showed that, (i) the pronunciation errors made by students of UKI Toraja as Torajan speakers of English are two types namely interlingual errors due to language transfer and intralingual errors due to overgeneralization, ignorance of rule restrictions, incomplete application rules, and false concepts hypothesized. Errors in consonants were sounds [f, v, ð, θ, z, ʃ, ʒ, tʃ,] omission medial [j], omission of final [t,d,k] in clusters [nt, nd, st, ld, ŋk]. Then errors in vowels were sound [i:,ɪ,e,æ,ə,ɜː,ɔː,ʊ:,əʊ,eɪ]. (ii) the causal factors of making pronunciation errors were classified based on the source of errors such as language transfer, overgeneralization, ignorance of rule restrictions, incomplete application rules, and false concepts hypothesized; modality; age; and universal hierarchy of difficulty. Then, additional data from interview showed that the students made pronunciation errors caused by some factors; such as the lack of opportunity to use English in their daily lives, the neglect of the pronunciation’s importance, and the lack of practice in imitating the kind of English sounds.   ABSTRAK LINERDA TULAKTONDOK. 2016. Kesalahan-kesalahan Pengucapan Bahasa Inggris yang Dilakukan Orang Toraja Penutur Bahasa Inggris. (Dibimbing oleh Haryanto dan Sukardi Weda) Penelitian ini bertujuan untuk menyediakan informasi tentang (i) kesalahan-kesalahan pengucapan yang dilakukan oleh mahasiswa dari UKI Toraja sebagai orang Toraja penutur bahasa Inggris dan (ii) mendeskripsikan faktor-faktor penyebab kesalahan-kesalahan pengucapan yang dilakukan oleh mahasiswa dari UKI Toraja sebagai orang Toraja penutur bahasa Inggris. Peneliti menggunakan sebuah metode deskriptif kualitatif. Peneliti memilih sepuluh mahasiswa Universitas Kristen Indonesia Toraja yang bahasa pertamanya adalah bahasa Toraja dan dipilih dengan cara purposive sampling random. Data diambil dari rekaman pengucapan siswa ketika menceritakan sebuah topik yang dipilih dan wawancara. Kemudian peneliti menganalisis data tersebut menggunakan analisis kesalahan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (i) kesalahan-kesalahan pengucapan yang dilakukan oleh mahasiswa dari UKI Toraja sebagai Toraja penutur bahasa Inggris ada dua jenis kesalahan yaitu interlingual karena pengalihan bahasa dan kesalahan intralingual karena generalisasi yang berlebihan, ketidaktahuan pembatasan aturan, aturan aplikasi yang tidak lengkap, dan salah konsep hipotesis. Adapun kesalahan-kesalahan bunyi konsonan bahasa Inggris yang dilakukan adalah bunyi [f, v, ð, θ, z, ʃ, ʒ, tʃ,] penghilangan bunyi [j] yang berposisi di tengah kata, penghilangan bunyi pada akhir [t, d, k] pada kumpulan-kumpulan konsonan [nt, nd, st, ld, ŋk]. Kemudian kesalahan-kesalahan pada bunyi-bunyi vokal seperti [i:, ɪ, e, æ, ə, ɜː, ɔː, ʊ:, əʊ, eɪ]. (ii) faktor-faktor penyebab melakukan kesalahan dapat digolongkan berdasarkan sumber-sumber kesalahan seperti transfer bahasa, generalisasi yang berlebihan, ketidaktahuan pembatasan aturan, aturan aplikasi yang tidak lengkap, dan konsep hipotesis yang salah; pengandaian; usia; dan kesulitan-kesulitan hirarki secara umum. Kemudian data tambahan dari hasil wawancara ditemukan bahwa, siswa melakukan keasalahan-kesalahan pengucapan yang disebabkan oleh beberapa faktor seperti kurangnya kesempatan untuk menggunakan bahasa Inggris dalam kehidupan sehari-hari, pengabaian pentingnya pengucapan yang benar, dan jarangnya berlatih meniru jenis-jenis bunyi bahasa Inggris.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 29 Aug 2017 02:59
Last Modified: 29 Aug 2017 02:59
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/2748

Actions (login required)

View Item View Item