PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS TERPADU PESERTA DIDIK PADA SMP NEGERI 6 MAKASSAR

Kusnandi, Kusnandi (2019) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS TERPADU PESERTA DIDIK PADA SMP NEGERI 6 MAKASSAR. S1 thesis, Pascasarjana.

[img]
Preview
Text
artikel.pdf

Download (559kB) | Preview

Abstract

Abstract The study aims at examining the influence of the implementation of inquiry learning model on the improvement of integrated Social Studies learning outcomes at SMPN 6 Makassar. The study is quantitative research with quasi experimental type. The study was conducted at SMPN 6 Makassar with the samples of 70 students obtained from grade Vlll.g and grade Vlll.i. Data were collected by employing test and documentation techniques. Data were analyzed by using descriptive analysis and inferential analysis. The results of the study reveal that (1) the inquiry learning model, which used to improve integrated Social Studies learning outcomes at SMPN 6 Makassar, was started from coaching the students by identifying the problems, determining hypothesis, discussing with the groups, collecting information, processing and analyzing the data or information being collected, and drawing conclusion, (ii) the integrated Social Studies learning outcomes at SMPN 6 Makassar based on the pretest obtained 35% of students met the minimum completeness and improved to 88.57% after implementing inquiry learning model which met the minimum completeness, and (iii) the implementation of inquiry learning model gives influence in improving integrated Social Studies learning outcomes at SMPN 6 Makassar. Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penerapan model pembelajaran inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar IPS Terpadu pada peserta didik di SMP Negeri 6 Makassar. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif jenis kuasi eksperimen. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 6 Makassar dengan sampel sebanyak 70 orang peserta didik dari kelas VIII.g, dan VIII.i. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik tes dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif dan analisis inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (i) model pembelajaran inkuiri dalam upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPS Terpadu di SMP Negeri 6 Makassar dimulai dari membimbing peserta didik mengidentifikasi masalah, membimbing peserta didik dalam menentukan hipotesis, mendiskusikan dengan kelompok, mengumpulkan informasi, mengolah dan menganalisis data atau informasi yang telah dikumpulkan, dan menyusun kesimpulan; (ii) hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPS Terpadu di SMP Negeri 6 Makassar berdasarkan pretest terdapat 35% peserta didik yang memenuhi ketuntasan minimal dan mengalami peningkatan setelah penerapan model pembelajaran inkuiri menjadi 88,57% yang memenuhi ketuntasan minimal; dan (iii) penerapan model pembelajaran inkuiri berpengaruh dalam meningkatkan hasil belajar IPS Terpadu pada peserta didik di SMP Negeri 6 Makassar.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > PENDIDIKAN GEOGRAFI (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 22 Apr 2019 05:58
Last Modified: 22 Apr 2019 05:58
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/13102

Actions (login required)

View Item View Item