USING PORTFOLIO ASSESSMENT TO IMPROVE EFL STUDENTS’ EXPOSITORY WRITING PERFORMANCE (A CLASSROOM ACTION RESEARCH WITH THE 11TH GRADE STUDENTS OF SMAS UMMUL MUKMININ MAKASSAR IN THE ACADEMIC YEAR OF 2017/2018)

Dahviyanti, Waode Nur Gita (2019) USING PORTFOLIO ASSESSMENT TO IMPROVE EFL STUDENTS’ EXPOSITORY WRITING PERFORMANCE (A CLASSROOM ACTION RESEARCH WITH THE 11TH GRADE STUDENTS OF SMAS UMMUL MUKMININ MAKASSAR IN THE ACADEMIC YEAR OF 2017/2018). S1 thesis, Pascasarjana.

[img]
Preview
Text
ARTICLE WAODE NUR GITA.pdf

Download (540kB) | Preview

Abstract

Abstract The objectives of the research were to find out the extent to which the use of portfolio assessment improves EFL students’ performances in writing expository and to find out the students’ responses about the taking of portfolio assessment in improving their performance in writing expository text. The researcher applied classroom action research which was done through two cycles. The location of this research was at SMAS Ummul Mukminin Makassar. There were 31 students as sample in this research and the data were collected using observation, writing test, and interview, and analyzed by using descriptive statistics. The result showed that portfolio assessment had improved EFL students’ expository writing performance. The students were better in arranging the words into sentences and paragraph in order to convey their ideas, opinions and feeling because they had already known the steps in writing process and they learnt from their previous evaluated portfolios, and their responses on the using of portfolio assessment as a method in writing expository process was positive. They got positive motivation and appreciation to progress their writing performance. They were excited to revise and edit their own draft to become the best work in every meeting. Keywords: portfolio assessment, expository writing performance, EFL students Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui penggunaan penilain portfolio untuk meningkatkan kemampuan menulis ekspositori siswa pada bahasa Inggris sebagai bahasa asing di SMAS Ummul Mukminin Makassar dan (2) untuk mengetahui respon siswa terhadap penggunaan penilaian portfolio dalam meningkatkan kemampuan dalam menulis teks ekspositori. Peneliti menggunakan metode tindakan kelas yang meliputi dua siklus. Lokasi penelitian adalah SMAS Ummul Mukminin Makassar dan subjek penelitian adalah kelas XI IPA 2 dengan total sampel penelitian adalah 31 siswa. Data penelitian dikumpulkan dengan pengamatan, tes menulis dan wawancara yang dianalisis dengan statistik deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) penggunaan penilaian portfolio telah meningkatkan kemampuan menulis ekspositori siswa. Siswa menjadi lebih baik dalam mengatur kata menjadi sebuah kalimat dan paragraf yang dibuat dengan tujuan menyampaikan ide, pendapat, dan perasaan siswa sebab siswa telah mempelajari tahap-tahap dalam proses penulisan dan penilaian pada portfolio yang telah dinilai sebelumnya, dan (2) siswa memberikan respon positif terhadap penggunaan penilaian portfolio sebagai metode yang dapat digunakan pada proses penulisan teks ekspositori. Siswa memperoleh motivasi, energi yang positif dan apresiasi dalam meningkatkan kemampuan menulis. Siswa bersemangat dalam merevisi, mengedit dan menilai draft masing-masing sehingga menjadi tulisan terbaik dalam setiap pertemuan. Kata kunci: Penilaian Portfolio, Kemampuan Penulisan Ekspositori, Siswa EFL

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 04 Apr 2019 07:41
Last Modified: 04 Apr 2019 07:41
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/12854

Actions (login required)

View Item View Item