Sikap dan Ekspektasi Siswa terhadap Peranan Guru Bahasa Inggris di Dalam Kelas Pada SMA Negeri 1 Sungguminasa.

SITTI HAJAR, RAHMAN (2015) Sikap dan Ekspektasi Siswa terhadap Peranan Guru Bahasa Inggris di Dalam Kelas Pada SMA Negeri 1 Sungguminasa. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
SITTI HAJAR RAHMAN..docx

Download (17kB)

Abstract

ABSTRAK SITTI HAJAR RAHMAN. 2015. Sikap dan Ekspektasi Siswa terhadap Peranan Guru Bahasa Inggris di Dalam Kelas Pada SMA Negeri 1 Sungguminasa. (Dibimbing oleh Djamiah Husain and Sukardi Weda) Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan sikap dan harapan siswa terhadap peranan guru bahasa Inggris di dalam kelas pada SMA Negeri 1 Sungguminasa. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Peserta dalam penelitian ini adalah kelas 1 dan kelas 2 SMA Negeri 1 Sungguminasa. Sampel dipilih dengan menggunakan teknik Quota sampling, dimana peneliti memilih 3 kelas, yakni XI SOSIAL 2, X MIPA 5, XI MIPA 3. Peneliti mengambil 20 siswa dari setiap kelas sebagai sampel dalam penelitian ini. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, sikap siswa terhadap peranan guru bahasa Inggris di kelas dari ketiga kelas tersebut di kategorikan sebagai sikap positif. Itu dapat dilihat dari hasil olah angket, dimana ada 13 (65%) siswa dari kelas XI SOSIAL 2 yang memiliki nilai antara 69-84, ada 14 (70%) siswa dari kelas X MIPA 5 yang memiliki nilai antara 69-84 dan terakhir , ada 13 (65%) siswa dari kelas XI MIPA 3yang memiliki nilai antara 69-84 yang bisa di kategorikan positif. Ada beberapa faktor yang memengaruhi sikap siswa terhadap peranan guru dalam kelas. Faktor yang paling memengaruhi sikap siswa adalah motivasi siswa, motivasi untuk mendapatkan nilai yang baik dalam bahasa Inggris dan juga motivasi yang dimiliki oleh siswa untuk belajar lebih baik karena kesadaran akan pentingnya bahasa Inggris bagi masa depan mereka. Faktor lain yang memengaruhi sikap siswa adalah kepribadian guru dalam menjalankan perananannya, seperti; baik, ramah dan juga memiliki antusiasme yang tinggi dalam kelas. Walaupun begitu, siswa juga memiliki harapan terhadap peranan guru di dalam kelas. Guru bahasa Inggris diharapkan mampu berlaku adil dalam memerankan peranannya di kelas. Siswa berharap guru bahasa Inggris memperlakukan mereka secara adil dalam segala aspek di dalam kelas. Harapan lainnya berhubungan dengan kepribadian guru bahasa Inggris. Guru bahasa Inggris diharapkan memiliki kepribadian yang baik seperti; humoris dalam memberikan motivasi dan sabar dalam memerankan peranannya seperti assessor di dalam kelas. Kata kunci : Sikap siswa, harapan siswa, peranan guru bahasa inggris. ABSTRACT SITTI HAJAR RAHMAN. 2015. Students’ Attitudes and Expectations toward English Teacher Roles in The Classroom at SMA Negeri 1 Sungguminasa. (Supervised by Djamiah Husain and Sukardi Weda) This research aimed to describe the students’ attitudes and expectations toward English teachers’ roles in the classroom setting and to identify the influencing factors of the students’ attitudes toward English teacher roles in the classroom at SMA Negeri 1 Sungguminasa. The researchers employed descriptive qualitative method. The participants of this research were the first grade and the second grade of SMA Negeri 1 Sungguminasa. The sample was chosen by applying quota sampling technique in which researcher took three classes, they were; XI Social 2, X MIPA 5, and XI MIPA 3. The researcher took 20 students from three classes as the sample of this research. Based on the data analysis, the researcher found that the students’ attitudes toward English teachers’ roles in the classroom from three classes were categorized into positive attitude. It can be seen by the result of questionnaire from the first class (XI Social 2) which is 13 (65%) of the students have score between 69-84, the second class (X MIPA 5) showed by 14 (70%) of the students have score between 69-84 and the third class (XI MIPA 3) shown by 13 (65%) of the students have score between 69-84. There are several factors which influence the students’ attitude toward English teachers’ role from three classes. The most influential factor of student’s attitudes is the students’ motivation, students’ motivation to get good score from in English subject and the students’ motivation to learn English because English becomes one of compulsory subject in formal education especially when they want to continue their study in university. Another factor influences the students’ attitude toward English teacher role in the classroom is related to the way English teachers play the roles such as; Gentle, friendly and enthusiasm in playing the roles such as; an organizer, an observer, a motivator and resource during teaching-learning in the classroom. Despitefully, there are some student expectations toward English teacher roles in the classroom. The English teacher is expected to be fairer in playing their role such as; a facilitator in the classroom. The students expect that English teacher treats them fairly in all aspect and the other expectation is related to the English teacher personality, the teacher is expected to have a pleasant personality, such as; humorous in playing role as a motivator and patient in playing the roles such as; an assessor in the classroom. Keywords: students’ attitudes, students’ expectations, English teachers’ roles.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA > Bahasa Inggris
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 15 Jul 2016 00:56
Last Modified: 15 Jul 2016 00:56
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/938

Actions (login required)

View Item View Item