Using Jigsaw Technique to Identify and Develope Paragraph Elements atThe Fourth Smester Students of UKU-Toraja

ARIS, KABAN SENDANA (2014) Using Jigsaw Technique to Identify and Develope Paragraph Elements atThe Fourth Smester Students of UKU-Toraja. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
ARIS KABAN SENDANA.docx

Download (13kB)

Abstract

ABSTRACT ARIS KABAN SENDANA. Using Jigsaw Technique to Identify and Develope Paragraph Elements atThe Fourth Smester Students of UKU-Toraja. (Supervised by Basri Wello and Sukardi Weda). The objectives of this research were (1) to find out the effects of jigsaw technique on students’ ability in writing the paragraph elements at the fourth semester students of UKI-Toraja, (2)to find out whether the students are interested in the learning of paragraph elements using jigsaw technique. This research employed cluster random sampling technique. It used two groups, one received treatment using Jigsaw Technique and the other group received the explanation and practice technique from the lecturer who taught writing two in that semester. The subjects of this research were two classes, class B and class C. Class B was chosen as experimental group and class D was as control group. Class B consisted of 22 students, while class D consistedalso 22 students. The data of this research was collected through writing test and questionnaire. The results of the research revealed that (1) using Jigsaw Technique affects the ability of the fourth semester students of UKI-Toraja in writing the elements of a good paragraph. (2) the interest of class B as experimental group of the fourth semester students of UKI-Toraja in writing the elements of a good paragraph showed a great positive. Referring to the data analysis of the questionnaire items, the mean score of questionnaire were 73.182 and categorized into very interested classification. Most of the students werevery interested to use Jigsaw Technique because it could built students’ confidence, creativity and think freely. Many students also agreed that the using Jigsaw Techniquemade thestudents interested in discussing or sharing in the group.   ABSTRAK ARIS KABAN SENDANA. Menggunakan Teknik Jigsaw untuk Mengidentifikasi dan mengembangkan Unsur-unsur Paragrap terhadap Mahasiswa Semester IV UKI-Toraja. (Dibimbing oleh Basri Wello dan Sukardi Weda). Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui pengaruh teknik Jigsaw terhadap kemampuan mahasiswa semester IV UKI-Toraja dalam menulis unsur-unsur paragraph, (2) untuk mengetahui apakah mahasiswa tertarik terhadap pengajaran unsur-unsur paragraph menggunakan teknik Jigsaw. Penelitian ini meggunakan teknik kelompok kecil yang diambil secara acak. Penelitian ini meggunakan dua kelas. Satu diantaranya mendapatkan perlakuan menggunakan teknik Jigsaw dan kelas yang lainnya hanya mendapatkan perlakuan secara umun yang digunakan Dosen yang mengajarkan writing II pada semester tersebut. Subjek penelitian ini adalah kelas B dan kelas D. Kelas B dipilih dari sembilan kelas sebagai kelompok experimen dan kelas D sebagai kelompok kontrol. Kelas B berjumlah 22 mahasiswa dan kelas D juga berjumlah 22 mahasiswa. Data diperoleh dari tes tertulis dan anket. Hasil penelitian ini membuktikan bahwa (1) meggunakan teknik Jigsaw mempengaruhi kemampuan mahsiswa semester IV dalam menulis unsur-unsur paragrap yang baik, (2) ketertarikan kelas B mahasiswa semester IV, UKI-Toraja dalam menulis unsur-unsur paragrap meggunakan teknik Jigsaw menunjukkan hasil yang sangat positif. Berdasarkan hasil analisis dari data yang diperoleh melalui angket, Nilai rata-rata mahasiswa adalah 73.182 yang dikategorikan sebagai sangat tertarik. Kebanyakan mahasiswa sangat tertarik dalam pengajaran menggunakan teknik Jigsaw karena teknik ini bisa meningkatkan rasa percaya diri, kreativitas dan cara berpikir yang lebih leluasa. Kebanyakan juga di antaranya yang setujuh bahwa menggunakan Jigsaw teknik membuat mahasiswa tertarik dalam berdiskusi dan bertukar pendapat dalam kelompok.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 12 Jul 2016 02:35
Last Modified: 25 Oct 2016 03:10
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/842

Actions (login required)

View Item View Item