PERBEDAAN MODEL PEMBELAJARAN NHT DAN TGT TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA PADA MATERI EKOSISTEM DI SMP NEGERI 5 SINJAI SELATAN

Sulfitri1, Nenni (2017) PERBEDAAN MODEL PEMBELAJARAN NHT DAN TGT TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA PADA MATERI EKOSISTEM DI SMP NEGERI 5 SINJAI SELATAN. S1 thesis, Pascasarjana.

[img]
Preview
Text
tesis nenni sulfitri.pdf

Download (5MB) | Preview
[img]
Preview
Text
ARTIKEL NENNI.pdf

Download (153kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT The study aims at examining (i) the students’ learning motivation taught by using NHT model, (ii) the students’ learning motivation taught by using TGT model, (iii) the students’ learning result taught by using NHT model, (iv) the students’ learning result taught by using TGT model, (v) the difference of students’ learning motivation taught by using NHT and TGT models, and (vi) the difference of students’ learning result taught by using NHT and TGT models. The study was quasi experiment. The population was the entire students of class VII at SMPN 5 South Sinjai in Sinjai district of academic year 2016/2017. The samples were taken by employing random sampling technique consisted of two study group from all six study group. Data were collected by employing learning motivation questionnaire and learning result test. Data were analyzed using t-test independent sample with SPSS version 20.0 program for windows. The results of the study reveal that (i) the students’ learning motivation who were taught by using NHT model is in high category, (ii) the students’ learning motivation who were taught by using TGT model is in high category, (iii) the students’ learning result who were taught using NHT model is in satisfactory category, (iv) the students’ learning result who were taught by using TGT model is in very good category, (v) there is a difference of learning motivation significantly between the students who were taught by using NHT model and the ones using TGT model, and (vi) there is a difference of learnig result significantly between the students who were taught by using NHT model and the ones using TGT model. Keyword : Numbered Head Together (NHT), Team Games Tournament (TGT), Learning Motivation, Learning Result ABSTRAK Tujuan dari penelitian ini adalah untuk: (i) mengetahui motivasi belajar siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan model NHT; (ii) mengetahui motivasi belajar siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan model TGT; (iii) mengetahui hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan model NHT; (iv) mengetahui hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan model TGT; (v) mengetahui perbedaan motivasi belajar siswa yang dibelajarkan menggunakan model NHT dengan motivasi belajar siswa yang dibelajarkan menggunakan model TGT; (vi) mengetahui perbedaan hasil belajar siswa yang dibelajarkan menggunakan model NHT dengan hasil belajar siswa yang dibelajarkan menggunakan model TGT. Penelitian ini adalah penelitian quasi eksperiment. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 5 Sinjai Selatan Kabupaten Sinjai tahun pelajaran 2016/2017. Teknik pengambilan sampel yaitu random sampling, dengan sampel penelitian terdiri atas 2 rombongan belajar, dari 6 rombongan belajar yang ada. Teknik pengumpulan data menggunakan angket motivasi belajar dan tes hasil belajar. Teknik analisis data menggunakan uji-t sampel independen dengan bantuan program SPSS versi 20.0 for windows. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (i) motivasi belajar siswa pada kelas yang dibelajarkan menggunakan model NHT termasuk dalam kategori tinggi; (ii) motivasi belajar siswa pada kelas yang dibelajarkan menggunakan model TGT termasuk dalam kategori tinggi; (iii) hasil belajar siswa pada kelas yang dibelajarkan menggunakan model NHT termasuk dalam kategori cukup; (iv) hasil belajar siswa pada kelas yang dibelajarkan menggunakan model TGT termasuk dalam kategori sangat baik; (v) terdapat perbedaan motivasi belajar secara signifikan antara siswa yang dibelajarkan menggunakan model NHT dengan siswa yang dibelajarkan menggunakan model TGT; (vi) terdapat perbedaan hasil belajar secara signifikan antara siswa yang dibelajarkan menggunakan model NHT dengan siswa yang dibelajarkan menggunakan model TGT. Kata Kunci: Numbered Head Together (NHT), Team Games Tournament (TGT), Motivasi Belajar, Hasil Belajar

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > Biologi
PASCASARJANA
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 03 Jan 2018 07:15
Last Modified: 03 Jan 2018 07:15
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/4455

Actions (login required)

View Item View Item