The Teaching of Grammar in Context through Writing Activities at Madrasah Tsanawiyah Negeri Model Makassar

MAGFIRAH, FADLIAH (2015) The Teaching of Grammar in Context through Writing Activities at Madrasah Tsanawiyah Negeri Model Makassar. S1 thesis, Pascasarjana.

[img]
Preview
Text
FADLIAH MAGFIRAH.pdf

Download (606kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT This study aimed at investigating about the teaching of grammar in context through writing activities at MTsN Model Makassar. The focus of this research was the implementation of teaching grammar in context through writing activities, the advantages of teaching and learning teaching grammar in context through writing activities, and the difficulties faced by the students in learning grammar in context through writing activities. This research employed descriptive qualitative research method. The instrument of this research involved observation, in-depth interview and documentation. The subject of this research consisted of one English teacher and ten students. The data analysis was employed based on procedure of data analysis suggested by Miles and Huberman (1994) that consisted of steps data collection, reduction, display and conclusion drawing/verifying. The result of this study showed that the implementation of teaching grammar in context through writing activities at MTsN Model Makassar consisted of warming up the students, explaining how to make a sentence, explaining how to make a paragraph, asking students to write, asking students to submit their writing, collecting students’ writing and writing down some sentences on the whiteboard, and explaining the form of the sentences. The kinds of writing activities are writing descriptive text, writing letter and writing e-mail. The advantage of teaching grammar in context through writing activities is the teacher become more creative in teaching English especially grammar in the classroom and the advantages of learning grammar in context through writing activities are the students don’t need to memorize the formula and they are more motivated in learning English because the example given based on their daily experience. The difficulties faced by the students in learning grammar in context through writing activities are the students’ lack of vocabularies and limited time given.   ABSTRAK FADLIAH MAGFIRAH. Pengajaran Tata Bahasa dalam Konteks melalui Kegiatan-kegiatan Menulis di Madrasah Tsanawiyah Negeri Model Makassar. (Dibimbing oleh Haryanto dan Abdul Halim) Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui tentang pengajaran tata bahasa dalam konteks melalui kegiatan-kegiatan menulis di MTsN Model Makassar. Fokus penelitian ini adalah penerapan pengajaran tata bahasa dalam konteks melalui kegiatan-kegiatan menulis, manfaat-manfaat dari pengajaran dan pembelajaran tata bahasa dalam konteks melalui kegiatan-kegiatan menulis, dan kesulitan-kesulitan yang dihadapi siswa dalam pembelajaran tata bahasa dalam konteks melalui kegiatan-kegiatan menulis. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kualitatif deskriptif. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara mendalam dan dokumentasi. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari 1 guru bahasa Inggris dan 10 siswa. Analisis data dilakukan berdasarkan prosedur analisis data yang disarankan Miles dan Huberman (1994) yang terdiri dari langkah pengumpulan data, redaksi, penyajian dan kesimpulan/verifikasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan pengajaran tata bahasa dalam konteks melalui kegiatan-kegiatan menulis di MTsN Model Makassar terdiri dari pemanasan terhadap siswa, penjelasan tentang bagaimana membuat kalimat, penjelasan tentang bagaimana membuat paragraph, meminta siswa untuk menulis, meminta siswa mengumpulkan tulisan mereka, mengumpulkan tulisan siswa dan menulis beberapa kalimat di papan tulis, dan menjelaskan bentuk dari kalimat tersebut. Jenis-jenis dari kegiatan menulis adalah menulis teks deskriptif, menulis surat dan menulis e-mail. Manfaat dari pengajaran tata bahasa dalam konteks yaitu guru menjadi lebih kreatif dalam mengajarkan bahasa inggris terutama grammar dan manfaat dari mempelajari tata bahasa dalam konteks adalah siswa tidak diharuskan menghafal rumus dan mereka lebih termotivasi dalam belajar karena contoh yang diberikan berdasarkan pengalaman mereka sehari-hari. Kesulitan yang dihadapi siswa dalam belajar tata bahasa dalam konteks melalui kegiatan-kegiatan menulis adalah kurangnya kosakata dan terbatasnya waktu yang diberikan.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 03 Jan 2018 02:28
Last Modified: 03 Jan 2018 02:28
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/4442

Actions (login required)

View Item View Item