Efektivitas Penggunaan Software POM-QM For Windows 3 dalam Model Kooperatif Tipe STAD pada Pembelajaran Matematika Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Gowa. The Effectiveness of Using POM-QM For Windows 3 in Cooperative Model Type STAD on Mathematics Learning at Grade XI IPA 3 SMA Negeri 9 Gowa.

Alamsyah, Muhammad Nur (2017) Efektivitas Penggunaan Software POM-QM For Windows 3 dalam Model Kooperatif Tipe STAD pada Pembelajaran Matematika Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Gowa. The Effectiveness of Using POM-QM For Windows 3 in Cooperative Model Type STAD on Mathematics Learning at Grade XI IPA 3 SMA Negeri 9 Gowa. Diploma thesis, FMIPA.

[img]
Preview
Text
SKRIPSI MUH. NUR ALAMSYAH.pdf

Download (10MB) | Preview

Abstract

ABSTRACT This research was Pre Experiment Research, which aimed to find out the effectiveness of using software POM-QM For Windows 3 in cooperative model type STAD on learning mathematics at grade XI IPA SMA Negeri 9 Gowa. Experimental unit in this study consisted of students in grade XI IPA 3 SMA Negeri 9 Gowa to be given preferential treatment in the form of learning by using software POM-QM For Windows 3. The sample in this research was the class XI IPA 3 that consists of 35 students with material was linear programming. This research was carried out during the 6 meeting that consists of 1 meeting of the pretest, 1 meeting of the posttest and 4 meeting of the preferential treatment in the form of learning by using software POM-QM For Windows 3 in learning mathematics. Data retrieval was performed using sheet of observations, the learning achievement test and student response questionnaire. The data were analyzed using descriptive and inferential statistical analysis. Results achieved after using the software POM-QM For Windows 3 in mathematical learning, with the content linear programming were: (1) the mean of student learning achievement test is 80 of 100 as ideal score; (2) Student classical exhaustiveness is 80%; (3) the mean value of the normalized gain is 0,72 in the high category; (4) Mean score of student posttest learning achievement is significantly less than 73; (5) Mean of student learning achievement improvement is significantly greater than 0,3; (6) the mean of student learning activity is 89% or is the active category; (7) the mean score of student response is 83% in tend to be positive category; (8) The indicator score (criteria) general effectiveness is 2,76 with quite effective category. In general it can be concluded that the application of learning by using software POM-QM For Windows 3 in cooperative model type STAD on learning mathematics is effective for use in students of grade XI IPA 3 SMA Negeri 9 Gowa according to learning achievement, student activity and student response to content linear programming because be quite effective category. Keywords: Effectiveness, Mathematics Learning, POM-QM For Windows 3 and STAD vii ABSTRAK Penelitian ini adalah Penelitian Pre Experiment, yang bertujuan untuk mengetahui keefektifan penggunaan software POM-QM For Windows 3 dalam model kooperatif tipe STAD pada pembelajaran matematika siswa kelas XI IPA SMA Negeri 9 Gowa. Unit eksperimen dalam penelitian ini terdiri dari siswa satu kelas XI IPA SMA Negeri 9 Gowa untuk diberikan perlakuan berupa pembelajaran menggunakan software POM-QM For Windows 3. Sampel pada penelitian ini adalah kelas XI IPA 3 yang terdiri dari 35 orang siswa pada materi program linear. Penelitian ini dilaksanakan selama 6 pertemuan yang terdiri dari 1 pertemuan pretest, 1 pertemuan posttest dan 4 pertemuan pemberian pembelajaran dengan menggunakan software POM-QM For Windows 3 dalam pembelajaran matematika. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan lembar observasi, tes hasil belajar dan angket respons siswa. Data tersebut dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif dan inferensial. Hasil yang dicapai setelah menggunakan software POM-QM For Windows 3 dalam pembelajaran matematika materi program linear adalah: (1) rata-rata hasil belajar matematika siswa adalah 80 dari skor ideal 100; (2) tingkat ketuntasan secara klasikal sebesar 80%; (3) rata-rata nilai gain ternormalisasi adalah 0,72 yang berada pada kategori tinggi; (4) skor rata-rata posttest siswa secara signifikan lebih dari 73; (5) skor peningkatan rata-rata hasil belajar siswa secara signifikan lebih dari 0,3; (6) rata-rata aktivitas siswa dalam pembelajaran adalah 89% atau berada pada kategori aktif; (7) skor rata-rata respons siswa adalah 83% dengan kategori positif;(8) skor indicator (kriteria) umum keefektifan adalah 2,76 dengan kategori cukup efektif. Secara umum dapat disimpulkan bahwa penerapan pembelajaran dengan menggunakan software POM-QM For Windows 3 dalam model kooperatif tipe STAD pada pembelajaran matematika efektif untuk digunakan pada siswa kelas XI IPA 3 SMA Negeri 9 Gowa ditinjau dari hasil belajar, aktivitas siswa dan respons siswa pada materi program linear karena berada pada kategori cukup efektif.. Kata Kunci: Efektivitas, Pembelajaran Matematika, POM-QM For Windows 3 dan STAD

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: FMIPA > PENDIDIKAN MATEMATIKA - (S1)
FMIPA
Divisions: FAKULTAS MIPA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 02 Jan 2018 05:56
Last Modified: 02 Jan 2018 05:56
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/4438

Actions (login required)

View Item View Item