The Use of Slang in the EFL Classroom Interaction at English Department of IAIN Gorontal

RULLU, ST. MARHANA (2017) The Use of Slang in the EFL Classroom Interaction at English Department of IAIN Gorontal. S2 thesis, Pascasarjana.

[img]
Preview
Text
St. Marhana.pdf

Download (1MB) | Preview

ABSTRACT This research aimed at describing the types of slang used by the lecturer and the students, factors influencing the use of slang, and reasons of using slang. This research pplied a descriptive qualitative research method. The participants of this research were 1 lecturer and 27 tudents of English Department in IAIN Gorontalo. The data were collected through video recording, and then described those data to find out the slang used by the participants. Besides recording, the participants’ conversation and interview result were also conducted to analyze the factors influencing the use of slang and the reasons of using slang in the EFL classroom interaction. The findings of this research showed that the articipants expressed slang in the EFL classroom interaction. Those slang were categorized in four types of slang. They are fresh and creative type, compounding type, imitative type and clipping type. Furthermore, the finding of this research showed that there were four factors influencing the use of slang by both lecturer and the students; they are social status, age, social distance or familiarity, and situation. This research also found the reasons the lecturer and the students used slang in the classroom. The researcher found that to reduce seriousness, to induce either friendliness, for ease of social interaction, to enrich the language by inventing new words, to be different, for delight, just following and joke. This research showed that slang used by the lecturer and the students in the classroom caused some factors and reasons. viii ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan tipe-tipe slang yang digunakanoleh dosen dan mahasiswa, faktor penyebab penggunaan slang, dan alasan menggunakan slang. Penelitian ini menerapkan metode kualitatif deskriptif. Partisipan dalam penelitian ini adalah satu orang dosen dan 27 mahasiswa pada jurusan Bahasa Inggris di IAIN Gorontalo. Data dikumpulkan melalui rekaman video dan data ditranskripkan untuk menemukan ungkapan slang yang diucapkan oleh partisipan. Selain itu, peneliti juga mewancarai partisipan untuk menganalisa faktor penyebab dan alasan menggunakan slang dalam interaksi di dalam kelas Bahasa Inggris. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa partisipan mengekspresikan slang di dalam kelas Bahasa Inggris. Ekspresi tersebut dikategorikan dalam empat tipe slang. Tipe slang adalah tipe fresh and creative, tipe compounding, tipe imitative, dan tipe clipping. Dalam penelitian ini, peneliti juga menemukan bahwa ada empat faktor penyebab penggunaan slang dosen dan mahasiswa; yaitu status sosial, umur, kedekatan dan situasi. Penelitian ini juga menemukan alasan dosen dan mahasiswa menggunakan slang di dalam kelas. Peneliti menemukan bahwa mengurangi keseriusan, membangun persahabatan, memudahkan berinteraksi, memperkaya Bahasa, menjadi berbeda, untuk kesenanga, hanya mengikuti dan candaan adalah alasan dosen dan mahasiswa menggunakan slang. Penelitian ini menunjukan bahwa penggunaan slang oleh dosen dan mahasiswa disebabkan oleh beberapa faktor dan alasan.

Item Type: Thesis (S2)
Subjects: PASCASARJANA
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 21 Dec 2017 08:37
Last Modified: 21 Dec 2017 08:37
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/4381

Actions (login required)

View Item View Item