EFEKTIVITAS TEKNIK BIBLIOKONSELING UNTUK MENGURANGI PROKRASTINASI AKADEMIK SMP NEGERI 3 GALESONG SELATAN

Hasrat, La Ode (2016) EFEKTIVITAS TEKNIK BIBLIOKONSELING UNTUK MENGURANGI PROKRASTINASI AKADEMIK SMP NEGERI 3 GALESONG SELATAN. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
Journal La Ode Hasrat .docx

Download (53kB)

Abstract

Abstrack The research examines the effectiveness of bibliocounseling techniques to reduce academic procrastination of the students at SMPN 3 South Galesong. The objectives of the research are to discover (1) the description of academic procrastination of the Students at SMPN 3 South Galesong before and after bibliocounseling techniques is given; (2) the effectiveness of bibliocounseling techniques to reduce academic procrastination of the student at SMPN 3 South Galesong. The research employed experimental approach (true experimental design) in a form of pretest-posttest control group design. The data collection techniques employed scale and observation. The data was analized by using qualitative deskriptive statistics, statistical inferential and t-test. The results of the research indicate that: (1) academic procrastination of the students at SMPN 3 South Galesong before bibliocounseling techniques is given to the experimental group is in hight category, while to control group is in the same category, high category. However, after the treatment, there is given, there is a change in students’ academic procrastination from hight academic procrastination to medium; whereas the students who are not given any treatment there is no change or still in hight category; (2) The implementation of bibliocounseling is effective to reduce academic procrastination of the students at SMPN 3 South Galesong. Meaning that the students who are given the bibliocounseling techniques treatment, their academic procrastination is reduced, compared to the students who are not given bibliocounseling techniques . Keywords : Bibliocounseling Techniques, Academic Procrastination Abstrak Penelitian ini mengkaji tentang efektivitas teknik bibliokonseling untuk mengurangi prokrastinasi akademik SMPN 3 Galesong Selatan. Tujuan penelitian adalah (1) Untuk mengetahui gambaran prokrastinasi akademik SMPN 3 Galesong Selatan sebelum dan sesudah diberikan teknik biblikonseling. (2) Untuk mengetahui efektivitas teknik bibliokonseling dalam mengurangi prokraktinasi akademik SMPN 3 Galesong Selatan. Pendekatan dalam penelitian adalah pendekatan eksperimen (true experimental design) dalam bentuk pretest-posttest control group design. Teknik pengumpulan data: skala, dan observasi. Analisis data: analisis statistik deskriptif kualitatif, analisis statistik inferensial, dan uji t-test. Hasil penelitian: (1) Tingkat prokraktinasi akademik SMPN 3 Galesong Selatan sebelum diberi perlakuan teknik bibliokonseling pada kelompok eksperimen dan kelompok kontrol pada umumnya berada pada kategori tinggi,. Akan tetapi sesudah diberi perlakuan menunjukkan terjadi perubahan dari tingkat prokraktinasi akademik siswa tinggi menjadi kategori sedang, sedangkan bagi siswa yang tidak diberi perlakuan tidak menunjukkan perubahan atau tetap dalam kategori tinggi. (2) Penerapan teknik bibliokonseling efektif dalam mengurangi prokraktinasi akademik SMPN 3 Galesong Selatan. Artinya, bagi kelompok siswa yang diberikan perlakuan berupa teknik bibliokonseling, prokraktinasi akademik siswa mengalami penurunan, dibandingkan dengan kelompok siswa yang tidak diberikan teknik bibliokonseling. Kata Kunci : Teknik Bibliokonseling, Prokrastinasi Akademik

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BIMBINGAN DAN KONSELING - (S2)
Divisions: FAKULTAS MIPA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 06 Nov 2017 07:08
Last Modified: 06 Nov 2017 07:08
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/3824

Actions (login required)

View Item View Item