Keterampilan Menulis Puisi Bebas dalam Bahasa Indonesia Siswa Kelas VIII MTs Perguruan Islam Ganra Kabupaten Soppeng

Firdaus, Nurjannah (2016) Keterampilan Menulis Puisi Bebas dalam Bahasa Indonesia Siswa Kelas VIII MTs Perguruan Islam Ganra Kabupaten Soppeng. Diploma thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
Artikel.docx

Download (35kB)

Abstract

Abstract. “Skill Write Free Poem in Indonesian Student Class of VIII MTS Teacher Islam of Ganra Sub-Province of Soppeng". Skripsi. Majors Ianguage and Art Indonesia, Faculty Ianguage and Art, University Country of Makassar. Guided by Anshari and of Helena Emma M.Mailoor. This Research aim to skill mendeskripsikan write free poem in Indonesian class student of VIII MTS Teacher Islam of Ganra Sub-Province of Soppeng. This Research have the character of quantitative descriptive. this Research population [is] entire/all class student of VIII MTS Teacher Islam of Ganra Sub-Province of Soppeng amounting to 67 student divided in 3 class. Sampel of[is set in this research [is] class of VIII-1 amounting to 21 people. Technique used to collect data [is] [gift/ giving] of duty write poem that is writing free poem in Indonesian with friendship theme. Overall of obtained to be data to be analysed to [pass/through] some phase: ( 1) listing raw score; ( 2) searching expected value; ( 3) searching percentage of skill of student; and ( 4) making the tables of classification skill of student of sampel Pursuant to result of research, student obtaining value pursuant to KKM ( 75) only obtained 9 student with percentage 42,85% and obtaining value below/under KKM obtained [by] 12 student with percentage 57,14%. Inferential that skill write free poem [of] class student of VIII MTS Teacher Islam of Ganra Sub-Province of Soppeng pursuant to assessed aspect (election of title, accuracy of content with theme, accuracy of election of word, exploiting of Ianguage style / majas, and commendation) not yet is skillful. This matter because of result of acquirement of percentage of skill from is fifth [of] aspect assessment of writing of [done/conducted] poem [do] not reach efficacy criterion in writing poem, that is 75% student obtain;get value ≥75. Abstrak. “Keterampilan Menulis Puisi Bebas dalam Bahasa Indonesia Siswa Kelas VIII MTs Perguruan Islam Ganra Kabupaten Soppeng”. Skripsi. Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Sastra, Universitas Negeri Makassar. Dibimbing oleh Anshari dan Helena Emma M.Mailoor. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan keterampilan menulis puisi bebas dalam Bahasa Indonesia siswa kelas VIII MTs Perguruan Islam Ganra Kabupaten Soppeng. Penelitian ini bersifat deskriptif kuantitatif. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII MTs Perguruan Islam Ganra Kabupaten Soppeng yang berjumlah 67 siswa terbagi dalam 3 kelas. Sampel yang ditetapkan dalam penelitian ini adalah kelas VIII-1 yang berjumlah 21 orang. Teknik yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah pemberian tugas menulis puisi yaitu menulis puisi bebas dalam Bahasa Indonesia dengan tema persahabatan. Keseluruhan data yang diperoleh dianalisis melalui beberapa tahap: (1) membuat daftar skor mentah; (2) mencari nilai yang diharapkan; (3) mencari persentase keterampilan siswa; dan (4) membuat tabel klasifikasi keterampilan siswa sampel. Berdasarkan hasil penelitian, siswa yang memperoleh nilai berdasarkan KKM (75) hanya diperoleh 9 siswa dengan persentase 42,85% dan yang memperoleh nilai di bawah KKM diperoleh 12 siswa dengan persentase 57,14%. Dapat disimpulkan bahwa keterampilan menulis puisi bebas siswa kelas VIII MTs Perguruan Islam Ganra Kabupaten Soppeng berdasarkan aspek yang dinilai (pemilihan judul, ketepatan isi dengan tema, ketepatan pemilihan kata, pemanfaatan gaya Bahasa/majas, dan amanat) belum terampil. Hal ini disebabkan oleh hasil perolehan persentase keterampilan dari kelima aspek penilaian penulisan puisi yang dilakukan tidak mencapai kriteria keberhasilan dalam menulis puisi, yaitu 75% siswa memperoleh nilai ≥ 75.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA > Pendidikan Bahasa dan sastra Bahasa Indonesia
Divisions: FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 03 Nov 2017 01:54
Last Modified: 03 Nov 2017 01:54
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/3688

Actions (login required)

View Item View Item