PENGARUH PEMBELAJARAN MODEL MULTIPLE INTELLIGENCE TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA PADA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 1 BISAPPUKABUPATEN BANTAENG

Nurhidayat, Sitti (2016) PENGARUH PEMBELAJARAN MODEL MULTIPLE INTELLIGENCE TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA PADA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 1 BISAPPUKABUPATEN BANTAENG. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
(19) JURNAL ST. NURHIDAYAT.docx

Download (50kB)

Abstract

ABSTRACT This research is quasy experimental design using pretest-posttest control group design that aims to (i) describe the results studied physics before and after being taught by the model of Multiple Intelligence; (Ii) describe the physics student learning outcomes before and after being taught by conventional teaching; (Iii) analyze the differences between the results of learning physics class taught by learning model of Multiple Intelligence and classes taught by conventional teaching. The research instrument in the form of sheets of multiple-choice tests to measure students' physics learning outcomes in the cognitive domain. Data was analyzed using descriptive statistics and inferential statistics (statistical parametric analysis of covariance (Anacova with α = 0.05) with SPSS 20 for Windows. The results of this study indicate that (i) learners taught by models Multiple Intelligence education outcomes physics higher than students taught by conventional teaching (ii) there are significant differences between the results of learning physics class taught by learning model of Multiple Intelligence and classes taught by conventional teaching. Keywords :Results Learning, Multiple Intelligence Model ABSTRAK: Penelitian ini merupakan penelitian quasy eksperimen dengan menggunakan desain Pretest-Posttest Control Group Design yang bertujuan untuk (i) mendeskripsikan hasil belajar fisika sebelum dan setelah diajar dengan model Multiple Intelligence; (ii) mendeskripsikan hasil belajar fisika siswa sebelum dan setelah diajar dengan pembelajaran konvensional; (iii) menganalisis perbedaan hasil belajar fisika antara kelas yang diajar dengan model pembelajaran Multiple Intelligence dan kelas yang diajar dengan pembelajaran konvensional. Instrumen penelitian berupa lembar tes pilihan ganda untuk mengukur hasil belajar fisika siswa dalam ranah kognitif. Analisis data dilakukan dengan statistic deskriptif dan statistic inferensial (statistik parametrik analisis kovarian (Anacova dengan α= 0,05) dengan bantuan program SPSS 20 for Windows.Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (i) peserta didik yang diajar dengan model Multiple Intelligence memiliki hasil belajar fisika lebih tinggi dibandingkan dengan peserta didik yang diajar dengan pembelajaran konvensional (ii) ada perbedaan signifikan dari hasil belajar fisika antara kelas yang diajar dengan model pembelajaran Multiple Intelligence dan kelas yang diajar dengan pembelajaran konvensional. Kata Kunci:Hasil Belajar, Model Multiple Intelligence.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > FISIKA (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 31 Oct 2017 07:17
Last Modified: 31 Oct 2017 07:17
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/3517

Actions (login required)

View Item View Item