PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI YANG DIINTEGRASIKAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD TERHADAP MINAT, MOTIVASI, DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI SMA NEGERI 6 BULUKUMBA

Reski, Andi Sri (2016) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI YANG DIINTEGRASIKAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD TERHADAP MINAT, MOTIVASI, DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI SMA NEGERI 6 BULUKUMBA. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
ARTIKEL.docx

Download (1MB)

Abstract

Abstract: The Influence of Inqury Learning Model Integrated by Cooperative Learning Model Type STAD Forward Interest, Motivation, and Learning Outcomes ofXI Grade Students At bulukumba District This research is quasi eksperiment with non-random pretest posttest control group design, which aims at (1) discovering the interest, motivation, and learning result of Biology subject of the student taught by utilizing the Inquiry learning model integrated by cooperatif learning model of STAD type of grade XI students at SMAN 6 Bulukumba, (2) Investigating the influence of Inquiry learning model integrated by cooperatif learning model of STAD type toward learning interest of grade XI students at SMAN 6 Bulukumba, (3) examining the influence of Inquiry learning model integrated by cooperatif learning model of STAD type toward learning motivation of grade XI students at SMAN 6 Bulukumba, and (4) discovering the influence of Inquiry learning model integrated by cooperatif learning model of STAD type toward the learning result of grade XI students at SMAN 6 Bulukumba. The research data of students interest and motivation are obtained from the questionnaires, whereas research data of students learning result of Biology subject is obtained from the test. The result of the research reveals that the mean score of the students learning interest taught by utilizing Inquiry learning model integrated by cooperatif learning model of STAD type is 98,58, whereas, the ones taught by utilizing STAD type is 89,92. The students mean score of learning motivation taught by utilizing Inquiry learning model integrated by cooperatif learning model of STAD type is 98,31, whereas, the ones taught by utilizing STAD type is 89,86. The students mean score of learning result taught by utilizing Inquiry learning model integrated by cooperatif learning model of STAD type is 79,53, while the ones taught by utilizing STAD type is 69,92. Based of inferential test result, it is obtsined sig score 0,036 for students interest, 0,039 for students motivation, and 0,001 for students learning result. Thus, the conclusion of the research is there is influence of Inquiry learning model integrated by cooperatif learning model of STAD toward the students interest, motvation, and learning result. Keywords: Inqury integration STAD, interest, motivation, and learning result  Abstrak:Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri yang Diintegrasikan dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Minat, Motivasi, dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Bulukumba Penelitian ini merupakan penelitian Quasi Eksperimen dengan desain penelitian non-random pretest posttest control group design yang bertujuan (1) Untuk mengetahui minat, motivasi, dan hasil belajar biologi yang dibelajarkan dengan model pembelajaran Inkuiri yang diintegrasikan dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD siswa kelas XI SMA Negeri 6 Bulukumba. (2) Untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Inkuiri yang diintegrasikan dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap minat belajar siswa kelas XI SMA Negeri 6 Bulukumba. (3) Untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Inkuiri yang diintegrasikan dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap motivasi belajar siswa kelas XI SMA Negeri 6 Bulukumba. (4) Untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Inkuiri yang diintegrasikan dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap hasil belajar siswa kelas XI SMA Negeri 6 Bulukumba. Data penelitian mengenai minat dan motivasi belajar siswa diperoleh dari lembar angket minat dan motivasi belajar siswa dan data penelitian mengenai hasil belajar biologi siswa diperoleh dari nilai tes hasil belajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata minat belajar siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran Inkuiri yang diintegrasikan dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD adalah 98,58 sedangkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD 89,92, rata-rata motivasi belajar siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran Inkuiri yang diintegrasikan dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD adalah 98,31 sedangkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD 89,86, dan rata-rata nilai hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran Inkuiri yang diintegrasikan dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD adalah 79,53 sedangkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD 69,92. Hasil uji inferensial diperoleh nilai sig sebesar 0,036 untuk minat, 0,039 untuk motivasi, dan 0,001 untuk hasil belajar maka dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh model pembelajaran Inkuiri yang diintegrasikan dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap minat, motivasi, dan hasil belajar siswa. Kata Kunci: Integrasi Inkuiri dengan STAD, Minat, Motivasi, dan Hasil Belajar

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > Biologi
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 30 Oct 2017 04:32
Last Modified: 30 Oct 2017 04:32
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/3454

Actions (login required)

View Item View Item