PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN KIMIA BERBASIS PENDEKATAN SAINTIFIK PADA MATERI REAKSI REDUKSI OKSIDASIDI MAN DAMPANG KABUPATEN BANTAENG

Sukmawati, Sukmawati (2016) PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN KIMIA BERBASIS PENDEKATAN SAINTIFIK PADA MATERI REAKSI REDUKSI OKSIDASIDI MAN DAMPANG KABUPATEN BANTAENG. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
(4) JURNAL SUKMAWATI.docx

Download (195kB)

Abstract

ABSTRACT: This research is a development (Research and Development). The purpose of this study is (1) To determine the software development process chemistry learning scientific approach based on the material oxidation reduction reaction (2) To produce chemical-based learning tools scientific approach to material oxidation reduction reactions are valid, practical, and effective. Covering Development Learning Tool Learning Implementation Plan (RPP), Worksheet Students (LKPD), Book of Students (BPD) and Test Results Learning (THB). Development Procedure learning device refers to a model of the development model 4-D Thiagarajan which consists of four phases: pendefenisian (define), design (design), development (develop), and dissemination (desseminate). The results of development of the chemistry learning-based approach to scientific on material reduction reaction of oxidation showing that (1) the overall learning device chemistry-based approach to scientific on material reduction reaction of oxidation which includes lesson plans, LKPD, BPD, and THB declared valid, (2) In general limited test results have met the criteria of practicality. The observation of the learning keterlaksanaan chemical oxidation-reduction reactions in the material-based scientific approach during the trial was carried out in full, with an average total value of 1.83, while the results of the analysis of teacher questionnaire responses showed that the average percentage of total responses teacher at 97.02 %, which means being in the category of very good or very positive. (3) is generally limited test results have met the criteria of effectiveness. The results of the analysis of the effectiveness of the learning device chemistry-based approach to scientific on material reduction reaction oxidation meet three components, namely: (a) the activities of learners with an average percentage of activity scientific learners are in the very good category with a score of 90%, (b) the response of participants learners to study of chemical-based scientific approach as a whole is in the category of very good or very positive with an average total value obtained was 93.49 and (3) the study of students with the percentage of completeness total of 100%, meaning that the learning outcomes of students meet individual completeness requirement is 70, and completeness in the classical also fulfilled the 80. Keywords: Learning Chemistry , Scientific Approach ABSTRAK: Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan (Research and Development).Tujuan penelitian ini adalah (1)Untuk mengetahui proses pengembangan perangkat pembelajaran kimia berbasis pendekatan saintifik pada materi reaksi reduksi oksidasi (2) Untuk menghasilkan perangkat pembelajaran kimia berbasis pendekatan saintifik pada materi reaksi reduksi oksidasi yang valid, praktis, dan efektif. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Meliputi Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD), Buku Peserta Didik (BPD) dan Tes Hasil Belajar (THB).Prosedur Pengembangan perangkat pembelajaran ini mengacu pada model pengembangan model 4-D Thiagarajan yang terdiri dari 4 tahap yaitu tahap pendefenisian (define), perancangan (design), Pengembangan (develop), dan penyebaran (desseminate).Hasil pengembangan perangkat pembelajaran kimia berbasis pendekatan saintifik pada materi reaksi reduksi oksidasi menunjukkan bahwa (1) secara umum keseluruhan perangkat pembelajaran kimia berbasis pendekatan saintifik pada materi reaksi reduksi oksidasi yang meliputi RPP, LKPD, BPD, dan THB dinyatakan valid, (2) Secara umum hasil uji coba terbatas telah memenuhi kriteria kepraktisan. Hasil pengamatan terhadap keterlaksanaan pembelajaran kimia pada materi reaksi reduksi oksidasi berbasis pendekatan saintifik selama uji coba adalah terlaksana seluruhnya, dengan nilai rata-rata total sebesar 1,83 sedangkan hasil analisis angket respon guru menunjukkan bahwa persentase rata-rata total respon guru sebesar 97,02 % yang artinya berada dalam kategori sangat baik atau sangat positif. (3) secara umum hasil uji coba terbatas telah memenuhi kriteria keefektifan. Hasil analisis terhadap keefektifan perangkat pembelajaran kimia berbasis pendekatan saintifik pada materi reaksi reduksi oksidasi memenuhi 3 komponen yaitu ;(a) aktivitas peserta didik dengan rata-rata persentase aktifitas saintifik peserta didik berada pada kategori sangat baik dengan nilai 90 %, (b) respon peserta didik terhadap pembelajaran kimia berbasis pendekatan saintifik secara keseluruhan berada dalam kategori sangat baik atau sangat positif dengan nilai rata-rata total yang diperoleh adalah 93,49 dan (3) hasil belajar peserta didik dengan persentase ketuntasan total 100 %, artinya hasil belajar peserta didik memenuhi syarat ketuntasan individual yaitu 70, dan ketuntasan secara klasikal juga terpenuhi yakni 80. Kata Kunci:Pembelajaran Kimia ,Pendekatan Saintifik

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > PENDIDIKAN KIMIA - (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 30 Oct 2017 01:19
Last Modified: 30 Oct 2017 01:19
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/3422

Actions (login required)

View Item View Item