The Discourse Analysis on Teachers’ Diction Used in TEFL at SMPN 2 Lembang, Pinrang

SARDI, AHMED (2017) The Discourse Analysis on Teachers’ Diction Used in TEFL at SMPN 2 Lembang, Pinrang. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img]
Preview
Text
APPENDIX 7. PUBLIKASI ARTIKEL.pdf

Download (305kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT The aims of this research were to find out; (1) The distinct types of diction used by the EFL teachers in classroom interaction, (2) The effect of word choice used by the teachers toward classroom interaction, (3) How the teachers talkin using appropriate diction to help the learners study English, and (4) The constraints perceived by the teachers toward word choice used in the classroom interaction. This study employed qualitative research design and applied discourse analysis method particularly conversational analysis in analyzing the teacher’s utterances. The participants of this research were two English teachers and the students at SMPN 2 Lembang, Pinrang. The teachers were observed while the data were collected by using audio recording and interview. The result of the research showed that (1) The teachers mostly used informal diction or word choice in teaching, (2) The words or terms used by both teachers affected the interaction, feedback and student interest in studying English; misunderstandings, miscommunications and a few feedbacks occurred in the class, (3) Teachers and students had an interactive activity using Indonesian-English or vice versa. Translation and exemplification into Indonesian were the best ways used by both teachers, and (4) There are some constraints perceived by two teachers investigated to use proper word choice; teaching media, materials source, teaching tool and teacher training that constrain the teachers using appropriate words in the classroom interaction. Keywords: discourse analysis, diction, EFL teacher ABSTRAK AHMED SARDI, 2017.Analisis Wacana pada Pilihan Kata Guru yang Digunakan dalam Pengajaran Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing di SMPN 2 Lembang, Pinrang. Tesis Jurusan Bahasa Inggris Universitas Negeri Makassar. Dibimbing oleh Haryanto dan Sukardi Weda. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mencari tahu; (1) Jenis pilihan kata yang digunakan oleh guru bahasa inggris dalam interaksi belajar, (2) Efek pilihan kata yang digunakan oleh guru terhadap interaksi belajar, (3) Bagaimana guru berbicara menggunakan kata yang tepat untuk membantu peserta didik belajar bahasa Inggris, and (4) Hal-hal yang menjadi hambatan menurut persepsi guru terhadap pemilihan kata yang digunakan dalam interaksi belajar. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang mengaplikasikan metode analisis wacana terkhusus pada analisis percakapan dalam menganalisa tuturan guru. Subjek penelitiannya adalah dua guru Bahasa Inggris dan siswa-siswa di SMPN 2 Lembang, Pinrang. Kedua guru diobservasi sementara data-data dikumpulkan melalui perekaman suara dan wawancara. Hasil data analisis menunjukkan bahwa (1) Guru kebanyakan menggunakan pilihan kata informal dalam pengajaran, (2) Kata-kata atau istilah-istilah yang digunakan oleh kedua guru mempengaruhi interaksi, umpan-balik dan minat siswa dalam belajar bahasa Inggris; kesalahpahaman, miskomunikasi dan kurang umpan-balik terjadi di dalam kelas, (3) Guru dan siswa berinteraksi menggunakan bahasa Indonesia-Inggris atau sebaliknya. Penerjemahan dan pemberian contoh ke dalam bahasa Indonesia adalah cara terbaik yang diterapkan oleh kedua guru tersebut, dan (4) Terdapat beberapa hambatan-hambatan menurut persepsi guru yang diteliti dalam menggunakan pilihan kata yang sesuai; media pembelajaran, sumber bahan ajar, alat pengajaran dan pelatihan guru yang menghambat guru dalam menggunakan kata yang tepat dalam interaksi belajar. Kata kunci: Analisis Wacana, Pilihan Kata, Guru Bahasa Inggris

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > PENDIDIKAN BAHASA - (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 20 Oct 2017 03:51
Last Modified: 20 Oct 2017 03:51
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/3287

Actions (login required)

View Item View Item