The Effects of Direct and Indirect Corrective Feedback on Students’ Writing at the Ninth Grade Students of SMP Negeri 36 Makassar

NURSHIAM, NURSHIAM (2016) The Effects of Direct and Indirect Corrective Feedback on Students’ Writing at the Ninth Grade Students of SMP Negeri 36 Makassar. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
CHAPTER I.docx

Download (25kB)
[img] Text
CHAPTER IV.docx

Download (80kB)

Abstract

ABSTRACT This study aimed at; (i) investigating the effects of direct corrective feedback in improving the quality of students’ swriting, (ii) investigating the effects of indirect coded corrective feedback in improving the quality of students’ swriting (iii) to investigating the most effective corrective feedback in regard to the improvement of students’ writing This research employed a quasi experimental design. The population was the students of the ninth grade students of SMP Negeri 36 Makassar in 2015/2016 academic years. The sample consisted of 54 students and were randomly devided into two groups. One class was assigned to serve as an experimental group A(direct corrective feedback) and the other class as an experimental group B (indirect coded corrective feedback). The research data was collected using writing test. The mean scores of both experimental groups were analyzed using descriptive and inferential statistics to investigate the possible differences between the two groups in terms of their writing improvement and number of errors on students’ writing The mean score of direct group and indirect coded group in the pre-test was 78.11 and 79.07 while the experimental group A who had direct corrective feedback performed slightly better than the experimental group Bin the post writing test (89.63 vs 82.74). The effects of corrective feedbackalso showed in decreasing the number of errors from the initial topic to the subsequent one. The mean number of errors committed by direct corrective group was 11.08 while the indirect coded feedback was 12.36.The results of the study revealed that while an overall comparison of the groups within the six topics given did not yield any statistically significant differences, the direct coded feedback group committed slightly fewer errors than the indirect coded feedback group. Therefore it can be concluded that there was a positive effects of providing corrective feedback on students’ writing.   ABSTRAK NURSHIAM. 2016. Pengaruh Umpan Balik Langsung dan Tidak Langsung Terhadap Kemampuan Menulis Siswa Kelas Sembilan SMP Negeri 36 Makassar. (Dibimbing oleh H. M. Asfah Rahman and Kisman Salija) Tujuan penelitian ini adalah (i) meneliti pengaruh umpan balik korektif langsung dalam meningkatkan kualitas tulisan siswa, (ii) untuk meneliti pengaruh umpan balik korektif tidak langsung dengan kode dari guru dalam meningkatkan kualitas tulisan siswa (iii) untuk meneliti umpan balik korektif yang paling efektif dalam meningkatkan kualitas tulisan siswa. Desain penelitian menggunakan kuasi eksperimental. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas sembilan SMP Negeri 36 Makassar tahun akademik 2015/2016. Sampel penelitian terdiri atas dua kelas berjumlah 54 siswa yang diambil secara acak dan dibagi menjadi dua kelompok. Kelompok ekperimental A adalah kelompok yang menerima koreksi secara langsung sedangkan kelompok eksperimental B menerima koreksi secara tidak langsung dengan kode. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes menulis. Nilai rata-rata kedua kelompok yang berasal dari tes awal dan tes akhir dibandingkan dengan menggunakan menggunakan statistik deskriptif dan inferensial untuk mengetahui peningkatan tulisan siswa serta untuk mengetahui jumlah kesalahan dalam tulisan siswa. Nilai rata-rata siswa pada tes awal kelompok A dan kelompok B adalah 78.11 dan 79.07 sedangkan nilai rata-rata pada tes akhir pada kelompok A yang mendapatkan umpan balik langsung sedikit lebih tinggi daripada kelompok B yang medapatkan umpan balik tidak langsung dengan kode (89.63 vs 82.74). Pengaruh umpan balik juga berdampak dalam pengurangan jumlah kesalahan yang dilakukan oleh siswa mulai dari topic awal sampai tulisan keenam. Jumlah rata-rata kesalahan siswa dalam kelompok A yang mendapat koreksi langsung adalah 11.08 dan kelompok B yang menerima umpan balik tidak langsung adalah 12.36. Meskipun perbandingan antara kedua group tidak menunjukkan perbedaan yang significant akan tetapi jumlah kesalahan pada kelompok yang mendapatkan umpan balik langsung lebih sedikit daripada kelompok yang mendapatkan umpan balik tidak langsung. Olehkarena itu dapat disimpulkan bahwa umpan balik berpengaruh positif dalam tulisan siswa.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 06 Sep 2017 07:20
Last Modified: 06 Sep 2017 07:20
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/2812

Actions (login required)

View Item View Item