PENGEMBANGAN KOGNITIF ANAK MELALUI PEMBELAJARAN MIND MAPPING DI RA AL IKHLAS DWP KANWIL KEMENAG PROPINSI SUL-SEL

Rosmidar, Rosmidar (2016) PENGEMBANGAN KOGNITIF ANAK MELALUI PEMBELAJARAN MIND MAPPING DI RA AL IKHLAS DWP KANWIL KEMENAG PROPINSI SUL-SEL. S2 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
Artikel Jurnal.docx

Download (73kB)

ABSTRACT This study aims to: 1) know the description of needs analysis cognitive development of children through learning mind mapping, 2) know the description of cognitive development through learning design mind mapping in children, 3) know the description keterlaksanaan level cognitive development of children through learning mind mapping.This study is ADDIE development model that consists of five stages: analysis (analysis), design (design), development (development), implementation (implementation) and evaluation (Evaluation). with research subjects learners B5 RA group Al-Ikhlas DWP Provincial Office of Sulawesi totaling 12 students age5-6 years and the object of this research is a mind mapping learning model for stimulation cognitive development of children. The instrument used in this study is an instrument that has been validated by experts Sheets validation learning device, LPKG, LPPA, LPPP and ARG) used descriptively qualitative analysis.The results of the observations and the present study show that: 1) Implementation of mind mapping learning in the cognitive development of the child in RA Al-Ikhlas DWP Office of Prov. Sulawesi Selatan is still dominated by the teacher and less fully implementing the learning process that involves the students that need a creative learning of teachers. Based on the phenomenon of theoretical and empirical analysis that concluded that it takes a creative learning that can develop children's cognitive abilities. 2) Results of illustration design cognitive development of children through learning the mind mapping of children concluded that the design is done in several stages starting from the stage of preparation of the instrument, the selection of the assessment format, determines the philosophical foundation and operational found that the need for a handbook cognitive development of children through learning mind mapping , 3) Results from level overview keterlaksanaan learning through expert validation and observation of the observer can be concluded that the analysis of the questionnaire responses of teachers (ARG) and observation sheet activities of children (LPAA) towards learning is in the category of "good" while the results in the five learning activities mind mapping is which have been developed that are in the category of developing according to expectations (BSH). ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mengetahui gambaran analisis kebutuhan pengembangan kognitif anak melalui pembelajaran mind mapping, 2) mengetahuigambaran desainpengembangan kognitif anak melalui pembelajaran mind mapping, 3) mengetahui gambaran keterlaksanaan pembelajaran mind mapping untuk pengembangan kognitif anak sebagai hasil pengembangan. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan menggunakan model ADDIE yang terdiri dari 5 tahap yaitu analysis (analisis), design (desain),development (pengembangan), implementation (implementasi) dan evaluation (Evaluasi). Objek penelitian peserta didik kelompok B5 RA Al-Ikhlas DWP Kanwil Kemenag Propinsi Sul-Sel yang berjumlah 12 orang anak didik yang berusia 5-6 tahun dan sebagai subjek dalam penelitian ini adalah pembelajaran mind mappinguntuk menstimulan perkembangan kognitif anak usia dini. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah instrument yang telah di validasi oleh ahli Lembar validasi perangkat pembelajaran, LPKG, LPPA, LPPP dan ARG) menggunakan analisis deskiptif kualitatif. Hasil dari peneltian ini menunjukkan bahwa: 1)Pelaksanaan pembelajaranmind mapping dalam pengembangan kognitif pada anak yang di RA Al-Ikhlas DWP Kanwil Kemenag Prov. Sul-Sel masih didominasi oleh guru dan kurang menerapkansepenuhnya proses pembelajaran yang melibatkan anak didik sehingga membutuhkan pembelajaran yang kreatif dari guru. Berdasarkan fenomena itu dilakukan analisis teoritik dan empirik sehingga disimpulkan bahwa dibutuhkan suatu pembelajaran kreatif yang dapat mengembangkan kemampuan kognitif anak. 2) Hasil dari gambaran desain pengembangan kognitif anak melalui pembelajaran mind mapping anak disimpulkan bahwa desain ini dilakukan melalui beberapa tahap dimulai dari tahap penyusunan instrument, pemilihan format penilaian, menentukan landasan filosofi dan operasional didapatkan bahwa perlunya suatu buku pedoman pengembangan kognitif anak melalui pembelajaran mind mapping. 3) Hasil dari gambaran tingkat keterlaksanaan pembelajaran melalui validasi ahli dan pengamatan observer diperoleh kesimpulan bahwa analisis pada angket respon guru (ARG) dan lembar pengamatan aktivitas anak (LPAA) terhadap pembelajaran berada pada kategori “baik” sedangkan hasil dalam lima kegiatan pembelajaran mind mapping yaitu yang telah dikembangkan berada pada kategori berkembang sesuai harapan (BSH).

Item Type: Thesis (S2)
Subjects: PASCASARJANA > IPS Kekhususan Pend. ke SD AN s2
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 05 Sep 2017 06:51
Last Modified: 05 Sep 2017 06:53
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/2784

Actions (login required)

View Item View Item