Teacher’s Verbal Cues in View of Interpersonal Communication to Lead EFL Learners’Accuracy in Calling Interaction

HATIFAH, NURUL (2016) Teacher’s Verbal Cues in View of Interpersonal Communication to Lead EFL Learners’Accuracy in Calling Interaction. S1 thesis, universitas negeri makassar.

[img] Text
NURUL HATIFAH.docx

Download (15kB)

Abstract

ABSTRACT . 2016. (supervised by Muhammad Amin Rasyid and Muhammad Asfah Rahman) The objectives of the research are to give descriptive account of: (1) the typical teacher’s verbal cue leading the adult beginner learner’s accuracy via calling interaction; (2) the typical teacher’s verbal cue leading the teenager beginner learner’s accuracy via calling interaction; and (3) The learners’ perceptions of the teacher’s verbal cues leading their accuracy. This research applied descriptive qualitative research. By using purposive sampling technique, one teacher and two learners (adult and teenager beginner learners) of White House Indonesia, English institution, were chosen as the research objects. The data regarding with teacher’s verbal cues in view of interpersonal communication used in calling interaction were collected by recording voice by using Voice Call Recorder, and semi-structured interview obtained the data regarding with the learners’ perceptions of the teacher’s verbal cues. The results revealed that (1) verbal indirect cue covering recalling cue, clarifying cue, associating cue and exemplifying cue, and verbal direct cue covering recalling cue and clarifying cue were the typically successful verbal cues used by the teacher to lead the adult beginner learner’s accuracy. (2) Verbal indirect cue covering recalling cue, assuring cue, and stressing cue, and verbal direct cue covering recalling cue and verifying request cue were the typically successful verbal cues used by the teacher to lead the teenager beginner learner’s accuracy. Unsuccessful recalling cue and stressing cue also occurred to both learners. (3) The teacher’s verbal cues were helpful to lead the learners’ accuracy in term of pronunciation, vocabulary, and grammar in calling interaction. Therefore, it is concluded that the teacher’s verbal cues could facilitate the learners to respond the teacher’s questions accurately since the teacher and learners were involved in interpersonal communication. Keywords: Verbal cues, interpersonal communication, English accuracy.   ABSTRAK NURUL HATIFAH. 2016. Isyarat Verbal Guru dalam Pandangan Komunikasi Interpersonal untuk Menuntun Keakuratan Pelajar Bahasa Inggris Melalui Interaksi Telefon. (Dibimbingoleh Muhammad Amin Rasyid dan Muhammad AsfahRahman) Tujuan penelitian ini adalah untuk memberikan penggambaran pada : (1) jenis isyarat verbal guru yang khas dalam menuntun keakuratan Bahasa Inggris pelajar dewasa; (2) jenis isyarat verbal guru yang khas dalam menuntun keakuratan Bahasa Inggris pelajar remaja; dan (3) persepsi pelajar tentang isyarat verbal guru dalam menuntun keakuratan Bahasa Inggris mereka. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Melalui teknik sampel purposif, diambil satu guru dan dua pelajar pada level pemula (dewasa dan remaja) di White House Indonesia, institusi Bahasa Inggris sebagai objek penelitian. Data yang berhubungan dengan isyarat verbal guru dalam pandangan komunikasi interpersonal yang digunakan dalam interaksi telefon diperoleh melalui rekaman suara dengan menggunakan alat perekam suara (Voice Call Recorder), dan “semi-structure interview” menghasilkan data yang berkaitan dengan persepsi pelajar tentang isyarat verbal guru. Penelitian ini mengungkap bahwa(1) isyarat verbal tidak langsung yang mencakup recalling cue, clarifying cue, associating cue, dan exemplifying cue, dan isyarat verbal langsung yang mencakup recalling cue dan clarifying cue merupakan isyarat verbal guru yang khas dan sukses menuntun keakuratan Bahasa Inggris pelajar dewasa. (2) Isyarat verbal tidak langsung yang mencakup recalling cue, assuring cue, dan stressing cue, dan isyarat verbal langsung yang mencakup recalling cue dan verifying request cue merupakan isyarat verbal guru yang khas dan sukses menuntun keakuratan Bahasa Inggris pelajar remaja. Ketidaksuksesan recalling cue dan stressing cue juga terjadi pada kedua pelajar tersebut. (3) Isyarat-isyarat verbal guru membantu untuk menuntun keakuratan pelajar dalam hal pelafalan, kosa kata, dan tatabahasa melalui interaksi telefon. Oleh karena itu disimpulkan bahwa isyarat-isyarat verbal guru dapat memfasilitasi pelajar untuk menjawab pertanyaan guru secara akurat karena guru dan pelajar terlibat dalam komunikasi interpersonal. Kata-Kata Kunci: Isyarat Verbal Guru,Komunikasi Interpersonal, Keakuratan Bahasa Inggris.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 19 Jun 2017 04:03
Last Modified: 19 Jun 2017 04:03
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/2616

Actions (login required)

View Item View Item