Penggunaan Pendekatan Genre Dalam Pengajaran Teks Prosedural Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa Di SMPN 5 Pallangga

KURNIYATY, KURNIYATY (2016) Penggunaan Pendekatan Genre Dalam Pengajaran Teks Prosedural Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa Di SMPN 5 Pallangga. S1 thesis, universitas negeri makassar.

[img] Text
RINGKASAN DISERTASI THELMA OKE.doc

Download (34MB)
[img] Text
ABSTRACT.docx

Download (23kB)

Abstract

ABSTRACT KURNIYATY. The Use Of Genre-Based Approach In Teaching Procedural Texts To Improve The Students’ Writing Skill At SMP 5 Pallangga. (Supervised by Qashas Rahman and Kisman Salija) This research was conducted to find out whether or not the application of Genre Based Approach developed the students’ writing in procedural text of the third grade students of SMP 5 Pallangga Gowa. The research method employed quasi experimental. This research assigned two groups namely experimental group and control group. Each group consisted of 20 students in experimental and 20 students in control. The sample was chosen by applying random sampling technique. The researcher was assigned the students to write procedural text in experimental group by using genre based appproach and control group was also assigned to use non genre based appproach. The data obtained through the test were analyzed by using inferential statistic through SPSS version 18.0 program. In conducting the research, the researcher applied Genre Based Approach to increase the students’ writing skill. The research result showed that Genre Based Approach gave greater contribution to the students’ writing procedural text. It was proven by the result of inferential statistic analyzed of the students’ score either in pretest or in posttest. Based on the result of the data analysis, there was a significant difference between the result of posttests of the experimental and the control group, where the students in experimental group showed significantly greater improvement (M = 69.75) than the control group (M = 52.75), This led to the conclusion that the application of Genre Based Approach improved the students’ writing skill as p-level smaller than 0.05 alpha (p <0.05), with sig. 0,000. In other words, H1 was accepted and H0 was rejected. Therefore the researcher concluded that the application of Genre Based Approach improved the students’ writing skill ABSTRAK . (Dibimbing oleh Qashas Rahman and Kisman Salija). Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui apakah penerapan pengajaran berbasis pendekatan Genre dapat mengembangkan kemampuan menulis siswa SMP 5 Pallangga Gowa. Metode penelitian yang digunakan adalah eksperimental semu. Penelitian ini membagi dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Setiap kelompok terdiri dari 20 siswa pada kelas experimental dan 20 siswa pada kelas control. Sampel dipilih dengan menggunakan teknik acak sampling. Peneliti menugasi siswa pada kelas experimental dengan menggunakan pendekatan teks prosedural dan kelas control juga di tugasi dengan tidak menggunakan pendekatan teks prosedural. Data yang diperoleh melalui tes dianalisis dengan menggunakan statistik inferensial melalui program SPSS versi 18.0. Dalam melakukan penelitian, peneliti menggunakan Pendekatan berbasis Genre untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendekatan berbasis Genre memberikan kontribusi yang lebih besar untuk kemampuan menulis siswa pada prosedural teks. Hal ini terbukti dengan hasil statistik inferensial dalam menganalisis skor siswa baik dalam pretest atau posttest. Berdasarkan hasil analisis data, ada perbedaan yang signifikan antara hasil posttests kelompok eksperimen dan kelompok kontrol, dimana siswa dalam kelompok eksperimen menunjukkan peningkatan secara signifikan lebih besar (M = 69.75) dibandingkan kelompok kontrol (M = 52.75), Hal ini memberikan kesimpulan bahwa penerapan pendekatan berbasis Genre meningkatkan kemampuan menulis siswa sebagaimana p-level yang lebih kecil dari 0,05 alpha (p <0,05), dengan nilai sig. 0,000. Dengan kata lain, H1 diterima dan H0 ditolak. Dengan demikian peneliti menyimpulkan bahwa pendekatan berbasis Genre dalam menulis teks prosedural dapat meningkatkan kemampuan menulis siswa.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > MATEMATIKA
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 19 Jun 2017 03:54
Last Modified: 19 Jun 2017 03:54
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/2614

Actions (login required)

View Item View Item