PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERORIENTASI KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI

Sari, Fadila Nila (2020) PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERORIENTASI KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI. S2 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
ARTIKEL Fadila Nila Sari.pdf

Download (543kB)

Abstract

Abstract: This research is to produce learning tools in the form of Student Worksheets oriented towards higher order thinking skills that are valid, practical and effective. The research subjects in this study were biology teachers and students of class VIII E and VIII F of SMPN 1 Sungguminasa. Class VIII E as a control class and class VIII F as an experimental class taught using a product that is developed namely the Student Worksheet oriented towards higher order thinking skills. This type of study is research and development (R&D) that adapts the 4D development model (Define, Design, Develop, Disseminate). The validity data was obtained through validation sheets of research instruments on the material of the human respiratory system, practicality data was obtained through teacher and student response questionnaires, and effectiveness data was obtained through student learning outcomes tests. Data obtained from the results of the study were analyzed using descriptive statistical analysis. The results showed that the average value of total validity of product development was in the very valid category (3.5). The results of the responses of teachers and students meet the practicality criteria because they are in the very positive category of 91.2% and 85.8%. Product development also meets the effectiveness criteria because the average N-gain value of students in the experimental class is in the high category of 0.72 while the control class is in the moderate category of 0.35. student worksheets oriented to higher order thinking skills that are valid and practical have an influence on student learning outcomes, this is indicated by the value of the fisher's exact test tins at values of 0.019 and 0.031 which means it is smaller than the value of α = 0.05. The results showed that LKPD oriented to the ability to think high minded had fulfilled the eligibility requirements that were valid, practical and effective so that it was feasible to be used in the science learning process, namely on the material of the human respiratory system. Furthermore, the product that has been developed is LKPD which is oriented to the ability to think at a high level, distributed in a limited number, namely to the science teacher of SMP Negeri 1 Sungguminasa. Keywords: Learning outcomes, Student Worksheets, higher order thinking skills Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk perangkat pembelajaran berupa LKPD berorientasi kemampuan berpikir tingkat tinggi yang bersifat valid, praktis dan efektif. Subjek penelitian dalam penelitian ini adalah guru IPA dan peserta didik kelas VIIIE dan VIIIF SMPN 1 Sungguminasa. Kelas VIIIE sebagai kelas kontrol dan kelas VIIIF sebagai kelas eksperimen yang diajar menggunkan produk yang dikembangkan yaitu LKPD berorientasi kemampuan berpikir tingkat tinggi. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (R&D) yang mengadaptasi model pengembangan 4D (Define, Design, Develop, Disseminate). Data kevalidan diperoleh melalui lembar validasi instrumen penelitian pada materi sistem pernapasan manusia, data kepraktisan diperoleh melalui angket respon guru dan angket respon peserta didik, dan data keefektifan diperoleh melalui tes hasil belajar peserta didik. Data yang diperoleh dari hasil penelitian dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata total kevalidan pengembangan produk berada pada kategori sangat valid (3,5). Hasil respon guru dan peserta didik memenuhi kriteria kepraktisan karena berada pada kategori sangat positif yaitu 91,2% dan 85,8%. Pengembangan produk juga memenuhi kriteria keefektifan karena rata-rata nilai N-gain peserta didik pada kelas eksperimen berada pada kategori tinggi yaitu 0,72 sedangkan pada kelas kontrol berada dalam kategori sedang yaitu 0,35. LKPD berorientasi kemampuan berpikir tingkat tinggi yang bersifat valid dan praktis memiliki pengaruh terhadap hasil belajar peserta didik, hal ini ditunjukkan dengan nilai fisher’s exact test tersebut perada pada nilai 0.019 dan 0.031 yang berarti lebih kecil dari nilai α = 0.05. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKPD berorientasi kemampuan berpikir tingat tinggi telah memenuhi syarat kelayakan yaitu valid, praktis dan efektif sehingga layak untuk digunakan dalam proses pembelajaran IPA yaitu pada materi sistem pernapasan manusia. Selanjutnya, produk yang telah dikembangkan yaitu LKPD berorientasi kemampuan berpikir tingkat tinggi didistribusikan dalam jumlah terbatas yaitu kepada guru IPA SMP Negeri 1 Sungguminasa. Kata kunci: Hasil belajar, Lembar Kerja Peserta Didik, kemampuan berpikir tingkat tinggi

Item Type: Thesis (S2)
Subjects: PASCASARJANA > Biologi
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: Pustakawan Amaluddin Zaihal
Date Deposited: 17 Nov 2020 04:39
Last Modified: 17 Nov 2020 04:39
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/18464

Actions (login required)

View Item View Item