Designing English Instructional Materials for EFL Senior High School Students Based on School Curriculum.

Syatriani, Eni (2015) Designing English Instructional Materials for EFL Senior High School Students Based on School Curriculum. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
eNY sYATRIANI.doc

Download (29kB)

Abstract

ABSTRACT Designing English Instructional Materials for EFL Senior High School Students Based on School Curriculum. (Supervised by Promoter Djamiah Husain, Copromoters Haryanto and Baso Jabu). The purpose of this study is to design instructional materials or a course book based on the school curriculum with the main teaching procedures: presentation, practice, and production for EFL students, the research question are: what instructional materials meet the secondary school students needs in learning English? Are the instructional materials effective to improve the students’ English achievement? What are the students’ perception to the use of the instructional materials and what is the teachers’ perception toward the instructional materials? This Developmental Research consisted of need analysis, design, development, implementation, and evaluation. The need analysis through deep discussion presents a model of English teaching and prototype which was tried out to get appropriate instructional materials with pretest and posttest design at three secondary schools. The instructional materials and instruments used were validated by the experts in their field. At every stage of development the materials were discussed and validated. The result indicated that instructional materials based on the school curriculum and the procedures of presentation, practice and production are appropriate for students and school curriculum. Instructional materials with different strategies and various materials effective to improve the English achievement of the students. Both teachers and students argue that the instructional materials are good enough to be used in the teaching and learning process to increase the English achievement of the EFL students. Key words: development; teaching model; English for secondary school students; competence; presentation, practice, and production procedure ABSTRAK Merancang bahan ajar bahasa Inggris untuk siswa SMA berdasarkan kurikulum sekolah. (dibimbing oleh Djamiah Husain, Haryanto dan Baso Jabu). Penelitian ini bertujuan untuk merancang bahan ajar yang didasarkan pada kurikulum sekolah dengan prosedur pengajaran yaitu, presentasi, praktek, dan produksi. Bahan ajar ini diperuntukkan bagi siswa pengguna bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Pertanyaan yang akan dijawab melalui penelitian ini adalah bahan ajar yang bagaimanakah yang sesuai dengan kebutuhan siswa? Bagaimana materi pembelajaran yang efektif untuk dapat meningkatkan kemampuan bahasa Inggris siswa? Bagaimana persepsi guru tentang materi bahan ajar? Bagaimana persepsi siswa tentang materi bahan ajar? Penelitian pengembangan ini terdiri dari analisis kebutuhan, disain bahan ajar, penerapan bahan ajar dan evaluasi bahan ajar. Analisis kebutuhan dilakukan melalui diskusi dengan beberapa guru yang menyajikan model pengajaran Bahasa Inggris dan draft, yang disusun untuk mendapatkan bahan ajar melalui distribusi pretest dan posttest pada tiga sekolah menengah di Makassar. Materi pembelajaran dan instrument yang digunakan divalidasi oleh para ahli di bidangnya. Pada setiap tahap pengembangan materi, telah melalui proses pembahasan dan validasi oleh tim ahli. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bahan ajar yang disusun berdasarkan kurikulum sekolah dan menggunakan prosedur presentasi, praktek dan produksi, mampu meningkatkan prestasi belajar siswa. Bahan ajar dengan berbagai strategi yang berbeda dan ragam materi, dapat meningkatkan prestasi belajar Bahasa Inggris para siswa. Guru dan siswa berpendapat bahwa bahan ajar yang baik akan efektif digunakan dalam proses belajar mengajar untuk meningkatkan prestasi siswa pengguna bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Kata kunci : Pengembangan: Model Pengajaran; Kompetensi; Presentasi; Prakte;, Mengembangkan prosedur belajar

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 28 Dec 2016 00:39
Last Modified: 28 Dec 2016 00:39
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1790

Actions (login required)

View Item View Item