Improving Students’ Speaking Skill through Yahoo Messenger at University of Iqra Buru

BIN TAHIR, SAIDNA ZULFIQAR AZWAR (2015) Improving Students’ Speaking Skill through Yahoo Messenger at University of Iqra Buru. S1 thesis, Universitas Negeri Makassar.

[img] Text
SAIDNA ZULFIQAR AZWAR BIN TAHIR.doc

Download (28kB)

ABSTRACT SAIDNA ZULFIQAR AZWAR BIN TAHIR, Improving Students’ Speaking Skill through Yahoo Messenger at University of Iqra Buru (supervised by H. Haryanto and Syarifuddin Dollah). The objectives of this research were: (1) to find out whether or not the use of Yahoo Messenger improves the students’ speaking skill and (2) to find out whether or not the students are interested in joining the speaking class through Yahoo Messenger. This research employed Quasi Experimental Time Series design. The sample consisted of 15 students of second semester of English and Literature Department of Iqra Buru University, in academic year 2011/2012. The data were collected through three kind of instruments: speaking test to obtain data of students’ speaking skill, questionnaire to obtain data of students’ interest, and observation to obtain data of students’ activeness in joining speaking class through Yahoo Messenger. Data on the students’ speaking skill were analyzed using descriptive and inferential statistics, data on the students’ interest were analyzed using Likert scale, and data from observation were analyzed descriptively. The results of the research were: (1) the use of Yahoo Messenger in teaching speaking improved the students speaking skill; (2) the use of Yahoo Messenger increased the students’ interest in joining the speaking class. It can be concluded that the use of Yahoo Messenger is effective to be implemented in improving the students’ speaking skill in terms of accuracy, fluency, and comprehensibility and the students have very high interest and active toward teaching speaking through Yahoo Messenger. Key words: Speaking skill, Yahoo Messenger, interest ABSTRAK SAIDNA ZULFIQAR AZWAR BIN TAHIR. Meningkatkan Kemampuan Berbicara Mahasiswa Melalui Yahoo Messenger Pada Program Studi Bahasa dan Sastra Inggris Universitas Iqra Buri (dibimbing oleh H. Haryanto dan Syarifuddin Dollah.). Tujuan penelitian ini adalah: (1) untuk mengetahui apakah penggunaan Yahoo Messenger meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa, dan (2) untuk mengetahui ketertarikan siswa dalam mengikuti kelas speaking dengan menggunakan Yahoo Messenger. Jenis penelitian ini menggunakan rancangan Time Series. Sampel penelitian terdiri atas 15 siswa semester dua, Program Studi Bahasa dan Sastra Inggris Universitas Iqra Buru tahun pelajaran 2011/2012. Data penelitian telah dikumpulkan dengan menggunakan tiga jenis instrument: tes berbicara untuk mengetahui kemampuan berbicara siswa, angket untuk mengumpulkan data tentang ketertarikan mahasiswa terhadap pembelajaran, dan observasi untuk mengetahui keaktifan mahasiswa dalam mengikuti pembelajaran speaking menggunakan Yahoo Messenger. Data kemampuan bericara mahasiswa dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensial, data ketertarikan mahasiswa dianalisis dengan menggunakan skala Likert dan observasi dianalisis secara diskriptif dengan melihat persentase. Hasil penelitian adalah: (1) penggunaan Yahoo Messenger meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam berbicara, dan (2) mahasiswa memiliki ketertarikan dan keaktifan yang sangat tinggi terhadap penggunaan Yahoo Messenger. Penelitian ini menyimpulkan bahwa penggunaan Yahoo Messenger efektif untuk meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa dalam keakuratan, kefasihan, dan pemahaman, dan mereka sangat tertarik serta aktif terhadap pengajaran speaking melalui Yahoo Messenger. Kata Kunci: Kemampuan berbicara, Yahoo Messenger, minat

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA > Bahasa Inggris
Divisions: Dewey Decimal Classification > FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA
FAKULTAS BAHASA DAN SASTRA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 09 Dec 2016 02:29
Last Modified: 09 Dec 2016 02:29
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1709

Actions (login required)

View Item View Item