Using Contextualized Authentic Materials in Teaching Reading Comprehension at SMP Negeri 2 Pasangkayu

KURNIA, VAIDUN (2010) Using Contextualized Authentic Materials in Teaching Reading Comprehension at SMP Negeri 2 Pasangkayu. S1 thesis, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.

[img] Text
VAIDUN KURNIA.docx

Download (15kB)

Abstract

ABSTRACT VAIDUN KURNIA. 2011. Using Contextualized Authentic Materials in Teaching Reading Comprehension at SMP Negeri 2 Pasangkayu (supervised by Baso Jabu and Syarifuddin Dollah) The objectives of this research are to describe: (1) whether or not the use of contextualized authentic materials is effective in teaching reading and (2) whether or not the students are interested towards learning using contextualized authentic materials. This research is a quasi experimental research with non equivalent pretest and posttest design and it employed cluster random sampling technique. The researcher randomly selected two classes of the third grade of the first semester of 2009/2010 academic year of SMP Negeri 2 Pasangkayu. 20 students from each class was as experimental group and control group. The data were collected by using test and questionnaire. The data of the students’ learning achievement on English reading were collected by using English reading test while the data on the students’ interest were collected by using questionnaire. Those data were then analyzed descriptively and inferentially. The results of data analysis indicate that: (1) the learning achievement on English reading of the third year students of SMP Negeri 2 Pasangkayu taught by using Contextualized Authentic Materials significantly increased after the treatment. Contextualized Authentic Materials is effective in improving English reading achievement of the students better than conventional activity as indicated by the t-test value 11.339 and the p-value (2-tailed) .000 which is not greater than .05 level of significance; (2) the students are interested in learning English Reading using Contextualized Authentic Materials, as indicated by the mean score 83.35. It means that the students’ interest is classified very high. Keywords: Contextualized authentic materials, reading comprehension. ABSTRAK VAIDUN KURNIA. 2011. Penggunaan Materi Kontekstual Otentik dalam Pengajaran Membaca terhadap Siswa SMP Negeri 2 Pasangkayu. (dibimbing oleh Baso Jabu dan Syarifuddin Dollah) Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan: (1) apakah materi kontekstual otentik efektif dalam pengajaran membaca dan (2) apakah siswa tertarik belajar membaca menggunakan materi kontekstual otentik. Penelitian ini adalah penelitian eksperimental semu dengan desain non equivalent pretes dan postes dan menggunakan teknik cluster random sampling. Peneliti secara acak memilih 2 kelas pada semester pertama dari kelas 3 SMP Negeri 2 Pasangkayu. 20 siswa dari setiap kelas adalah kelompok ekperimental dan kelompok control. Data dikumpulkan dengan menggunakan tes dan kuesioner. Data hasil pembelajaran siswa pada membaca bahasa Inggris dikumpulkan dengan menggunakan uji membaca bahasa Inggris sedangkan data pada ketertarikan siswa dikumpulkan dengan menggunakan kuesioner. Data tersebut kemudian dianalisis secara deskriptif dan inferensial. Hasil analisis data menunjukkan bahwa: (1) hasil belajar siswa dalam membaca bahasa Inggris kelas tiga SMP Negeri 2 Pasangkayu yang diajarkan menggunakan materi kontekstual otentik meningkat secara signifikan setelah dilaksanakan perlakuan. Materi kontekstual otentik efektif dalam meningkatkan hasil belajar membaca bahasa Inggris siswa dengan hasil yang lebih baik dari pada menggunakan materi konvensional yang diindikasikan dengan nilai t-test 11,339 dan nilai p-value (2-tail) .000 yang tidak lebih besar dari .05 tingkat signifikansi, (2) siswa tertarik dalam belajar membaca bahasa Inggris melalui penerapan materi kontekstual otentik, seperti ditunjukkan oleh nilai rata-rata yang mencapai 83,35. Ini berarti bahwa para siswa memiliki ketertarikan yang sangat tinggi. Kata kunci: Materi kontekstual otentik, pemahaman membaca.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 30 Nov 2016 06:15
Last Modified: 30 Nov 2016 06:15
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1344

Actions (login required)

View Item View Item