Improving Students’ Writing Skill of Narrative Text through Animation Movie

HISASMARIA, HISASMARIA (2015) Improving Students’ Writing Skill of Narrative Text through Animation Movie. S1 thesis, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.

[img] Text
HISASMARIA..docx

Download (14kB)

Abstract

ABSTRACT HISASMARIA. Improving Students’ Writing Skill of Narrative Text through Animation Movie (supervised by Andi QashasRahman and Muh. Nasiruddin Sainu). The objectives of this research were (1) to find out whether or not the use of animation movie can improve writing skill of the fourth semester students of STKIP Muhammadiyah Bone and (2) to find out whether or not the fourth semester students of STKIP Muhammadiyah Bone are interested in learning English specially for attending the writing class through the use animation movie. This research employed quasi experimental design and assigned experimental group and control group which were all consists of 60 students. The data were analyzed by using inferential statistics through SPPS 17.0 Version. In conducting the research, the writer used animation movie as an instrument to improve the students’ writing skill which covered the five components of writing namely content, organization, vocabulary, language use, and mechanic. Besides, the writer used questionnaire to see the students’ interest toward the use of animation movie in writing. The research showed that there was an improvement on the students’ writing skill between pretest and posttest in experimental group after the treatment. Therefore, it is concluded that the use of animation movie is able to provide a great contribution to the students’ writing skill. It is proven by the result of inferential statistics in testing the score of the students where the mean score of posttest of experimental group is 71.50 which is higher than the mean score of posttest of control group 61.36. The difference of the mean score is statistically significant, it is based on t-test value of significant level (0.000 < 0.05). In other words, H1is accepted and H0 is rejected. Furthermore, the data collected from the questionnaire showed that the students were interested in using animation movie.   ABSTRAK HISASMARIA. Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Narrative Siswa melalui Film Animasi (dibimbing oleh Andi Qashas Rahman dan Muh. Nasiruddin Sainu). Tujuan penelitian ini adalah: (1) untuk mengetahui apakah penggunaan film animasi dapat meningkatkan keterampilan menulis mahasiswa semester empat STKIP Muhammadiyah Bone. dan (2) untuk mengetahui apakah mahasiswa semester empat STKIP Muhammaditah Bone tertarik dalam mempelajari Bahasa Inggris khususnya mengikuti pelajaran menulis dengan menggunakan film animasi. Penelitian ini menggunakan metode quasi-experimental (eksperimensemu) terdiri dari dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok control yang terdiriatas 60 mahasiswa.Data dianalisis dengan mengguanakan statistic inferential yaitu SPSS versi 17.0.dalam melaksanakan penelitian, saya menggunakan film animasi sebagai alat dalam meningkatkan keterampilan menulis yang meliputi 5 aspek penulisan yaitu isi, organisasi, kosakata, tatabahasa, dan tanda baca. Selain itu, penulis menggunakan angket untuk melihat tingkat ketertarikan mahasiswa terhadap penggunaan film animasi dalam meningkatkan keterampilan menullis mahasiswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan keterampilan menulis mahasiswa antara tes awal dan tes akhir pada kelompok eksperimen setelah perlakuan. Maka dapat disimpulkan bahwa penggunaan fillm animasi dalam meniulis memberikan hasil yang baik dalam meningkatkan keterampilan menulis mahasiswa. Hal ini dapat dilihat dari hasil statistic inferential dalam menganalisisnilai siswa, dimana rata-rata skortesakhirdarikelompokeksperimenadalah 71.50 dantesakhirdarikelompok control adalah61.36.perbedaannilai rata-rata tersebutberbedasignificansecara statistic. Hal ituberdasarkannilai t-test levelsignifican(0,000 < 0.05). dengan kata lain H1diterimadan H0ditolak. Selainitu, data yang diperoleh dari angket menunjukkan bahwa siswa tertarik menulis dengan menggunakan film animasi..

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 30 Nov 2016 06:00
Last Modified: 30 Nov 2016 06:00
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1336

Actions (login required)

View Item View Item