Error Analysis in Descriptive Writing Made by the Sixth Semester Students at STKIP Muhammadiyah Bone.

Said, Dian Riani (2014) Error Analysis in Descriptive Writing Made by the Sixth Semester Students at STKIP Muhammadiyah Bone. S1 thesis, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.

[img] Text
Dian Riani Said..docx

Download (16kB)

Abstract

ABSTRACT Dian Riani Said. Error Analysis in Descriptive Writing Made by the Sixth Semester Students at STKIP Muhammadiyah Bone. (Supervised by Mansur Akil and A. Muliati). The objective of the research was to find out the kinds of errors based on surface strategy of taxonomy and related to global and local errors, grammatical errors and the causes of errors in terms of interlanguage, intralingual and developmental errors made by the sixth semester students at STKIP Muhammadiyah Bone. The method used in this research was a descriptive method. The instrument was writing test. The subject of the research was sixth semester students of the English department of Language and Art Study at STKIP Muhammadiyah Bone of academic year 2013/2014 in Bone district. The researcher found that there were three main categories of errors, the first was kinds of errors based on surface strategy of taxonomy that have four kinds. The most dominant kind was selection error whom student used verb or word in an inappropriate context and generalized verb into any form. Other errors were global and local error that local error had more enormous number than global error. The next, grammatical errors consisted of seven categories that errors in the production of verb group was dominant error on students composition in writing descriptive text. The students make grammatical errors due to two main reasons: interlingual and intralingual reasons. It can thus be concluded that the sixth semester students still have a long way to go in writing satisfactory writing in English. The way they composed their writing clearly showed their weak grasp of the basic tenets of English grammar. The last was causing factor of errors regarding the students composition in writing were divided into two areas; they were the causing factors dealing with intralingual and developmental errors. Ignorance of rule restrictions played an important role on student’s errors. The second division was based on interlanguage error that was interference of the learners’ mother tongue. Keywords: Errors analysis, descriptive writing, interference, grammatical errors. ABSTRAK Dian Riani Said. Analisis Kesalahan dalam Menulis Deskriptif oleh Mahasiswa Semester Enam di STKIP Muhammadiyah Bone. Dibimbing oleh Mansur Akil dan A. Muliati. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui jenis kesalahan berdasarkan strategi permukaan taksonomi dan terkait pula dengan kesalahan global dan kesalahan lokal, kesalahan tata bahasa dan penyebab kesalahan dalam bentuk antar bahasa, intralingual dan kesalahan yang bersifat dikembangkan oleh siswa semester enam di STKIP Muhammadiyah Bone. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Instrumen yang digunakan adalah test menulis. Subjek penelitian ini adalah siswa semester enam program studi bahasa Inggris, jurusan Bahasa dan Seni di STKIP Muahmmadiyah Bone tahun akademik 2013/2014 di Kabupaten Bone. Peneliti menemukan tiga kategori utama kesalahan, yang pertama yakni kesalahan berdasarkan strategi permukaan taksonomi yang terbagi menjadi empat jenis. Jenis yang paling dominan adalah jenis kesalahan pemilihan dimana siswa menggunakan bentuk kata kerja atau kata dalam konteks yang tidak layak dan menyamaratakan kata kerja ke dalam berbagai bentuk. Kesalahan yang lain berhubungan pula dengan kesalahan global dan kesalahan lokal dimana kesalahan lokal lebih dominan daripada kesalahan global. Selanjutnya adalah kesalahan tata bahasa yang terbagi menjadi tujuh kategori yang mana kesalahan dalam memproduksi kata kerja adalah kesalahan dominan pada komposisi siswa dalam menulis teks deskriptif. Siswa membuat kesalahan tata bahasa karena dua alasan yakni alasan interlingual dan intralingual. Hal ini dapat disimpulkan bahwa siswa semester enam masih belum mampu menghasilkan tulisan yang memuaskan dalam bahasa Inggris. Dalam hal ini, mereka menyusun tulisan secara jelas menunjukkan pemahaman mereka yang lemah terhadap prinsip dasar tata bahasa Inggris. Yang terakhir adalah faktor penyebab kesalahan terhadap komposisi siswa dalam menulis yang dibagi menjadi dua area, yakni faktor penyebab yang berhubungan dengan kesalahan intralingual dan kesalahan pengembangan. Ketidaktahuan pembatasan aturan memainkan peran penting terhadap kesalahan siswa. Pembagian kedua didasari oleh kesalahan antar bahasa yakni campur tangan bahasa ibu dari siswa. Kata Kunci: Analisis kesalahan, tulisan deskriptif, interferensi, kesalahan tata bahasa.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 30 Nov 2016 05:58
Last Modified: 30 Nov 2016 05:58
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1335

Actions (login required)

View Item View Item