The Implementation of Bilingual Education Program At Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI) SMPN12 Makassar

KABI, ARITJE (2015) The Implementation of Bilingual Education Program At Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI) SMPN12 Makassar. S1 thesis, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.

[img] Text
ARITJE KABI..docx

Download (15kB)

Abstract

ABSTRACT ARITJE KABI. The Implementation of Bilingual Education Program At Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI) SMPN12 Makassar (Supervised by Prof. Dr. H. Muh. Amin Rasyid, MA and Dr. Kisman Salija, M.Pd) The objective of this research was to find out about students’ interest in the implementation of bilingual education program at Rintisan Sekolah Bertaraf Internasina l(RSBI) SMP Negeri 12 Makassar are in joining bilingual program. The researcher applied qualitative method for this research, and for its instruments, the researcher employed interviews and questionnaire. Constant Comparative Method was used to analyze the qualitative data. The population of this research was the ninth grade of bilingual students, mathematics and science teachers of Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI) SMP Negeri 12 Makassar. The sample of this research was class IX.1, which consists of 26 students by using cluster random sampling and it involved 1 mathematics teacher, 1 biology teacher and 2 physics teachers as comparative survey. The result showed that most students of Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI) SMPN12 Makassar are very interested in the implementation of bilingual education program, as they are aware of the importance of globalization. They believe that bilingual education will improve their quality of life in the future, such as helping them to broaden perspective, advance to college and have a better job. Beside that, the knowledge of some other language will come the understanding of a different culture. This will widen their horizons, making them more accepting and comfortable with people who are different from them. From the result of teachers’ interviews, the writer also found out that bilingual education has a positive effect on students’ intellectual growth, such as enhancing and enriching students’ mental development, as it offers better curriculum results. Students, who learn more than one language, have greater analytical and problem solving abilities. They are also much more creative and confident than their peers, who know only one language. ABSTRAK ARITJE KABI. The Implementation of Bilingual Education Program At Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional SMPN 12 Makassar (Dibimbing oleh Prof. Dr. H. Muh. Amin Rasyid, MA dan Dr. Kisman Salija, M.Pd ) Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui minat murid-murid terhadap penerapan program pendidikan bilingual di Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional(RSBI) SMPN 12 Makassar. Peneliti menggunakan metode qualitative pada penelitian ini dan untuk instrumentnya sendiri peneliti menggunakan interview dan questionnaire. Data qualitative yang diperoleh dianalisa dengan menggunakan Metode Constant Comparative. Populasi penelitian ini adalah murid kelas IX, guru matematika dan guru-guru sains lainnya. Sampel penelitian ini adalah kelas IX.1, yang terdiri dari 26 siswa dengan menggunakan Cluster Random Sampling dan juga melibatkan 1 guru matematika, 1 guru biologi dan 2 guru fisika sebagai survey pembanding. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebahagian besar murid-murid Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI) SMPN 12 Makassar sangat tertarik atau berminat pada penerapan program pendidikan bilingual, sebagaimana mereka sadar akan pentingnya era globalisasi. Mereka percaya bahwa pendidikan bilingual akan memperbaiki kualitas kehidupan mereka di masa datsng, seperti membantu mereka memperluas wawasan berfikir, melanjutkan pendidikan ke jenjang perguruan tinggi serta membantu mereka memperoleh pekerjaan yang lebih baik. Disamping itu, penguasaan bahasa lain akan menimbulkan pemahaman akan budaya yang berbeda. Hal ini juga akan memperluas wawasan, membuat mereka lebih diterima serta membuat mereka merasa lebih nyaman dengan orang-orang yang berbeda dengan mereka. Dari hasil interview guru-guru, penulis juga mengetahui bahwa pendidikan bilingual memiliki dampak positif bagi pertumbuhan intektual murid, seperti meningkatkan serta memperkaya perkembangan mental para siswa, sebagaimana pendidikan bilingual menawarkan hasil kurikulum yang lebih baik. Murid-murid yang belajar lebih dari satu bahasa memiliki analisa dan kemampuan pemecahan masalah yang lebih baik. Mereka juga lebih kreatif dan percaya diri dibanding rekan-rekan mereka yang hanya mengetahui satu bahasa saja.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 30 Nov 2016 05:54
Last Modified: 30 Nov 2016 05:54
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1334

Actions (login required)

View Item View Item