A Study on the TEFL Methods Used by an Effective Lecturer at UIN Alauddin Makassar

HARLAN, HARLAN (2015) A Study on the TEFL Methods Used by an Effective Lecturer at UIN Alauddin Makassar. S1 thesis, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.

[img] Text
Harlan A..docx

Download (14kB)

Abstract

ABSTRACT HARLAN, A Study on the TEFL Methods Used by an Effective Lecturer at UIN Alauddin Makassar (Supervised by Haryanto and Sukardi Weda). The objective of this research was to find out: the TEFL methods used by an effective lecturer at Faculty of Dakwah and Communication at UIN Alauddin Makassar. This research employed qualitative descriptive design. The sample consisted of one English lecturer and 37 second semester students of academic year 2012/2013 of Departement of Management of Da‘wa at Faculty of Dakwah and Communication at UIN Alauddin Makassar. The research data were collected using two kinds of instruments: observation (field notes and recording) and interview. The data were analyzed descriptively. The result of this research was that an effective lecturer at Faculty of Dakwah and Communication at UIN Alauddin Makassar used: (1) grammar-translation method which emerged in focuses of reading, writing, translation, grammar, questioning, drill, and motivation (as the most dominat) because it emerged in focuses and characteristics of phenomena and levels (sub levels) of teaching frequently, (2) suggestopedia method which emerged in focuses of reading, grammar, questioning, drill, vocabulary and motivation, (3) cooperative language learning approach which emerged in focuses of questioning, drill, cooperation and motivation, (4) content-based instruction approach which emerged in focuses of translation, grammar, drill, and vocabulary, and (5) structural approach which emerged in focuses of grammar and structure (as the least dominat). Key word: TEFL Methods ABSTRAK HARLAN, Studi tentang Metode-Metode Pengajaran Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing yang Digunakan oleh Dosen yang Efektif di UIN Alauddin Makassar (Dibimbing oleh Haryanto dan Sukardi Weda). Tujuan penelitian ini adalah untuk mencari : metode-metode pengajaran bahasa Inngris sebagai bahasa asing yang digunakan oleh dosen yang efektif di Fakultas Dakwah dan Komunikasi di UIN Alauddin Makassar. Penelitian ini menggunakan desain deskriptif kualitatif. Seabagai sampel adalah satu dosen bahasa Inggris dan 37 mahasiswa semester II tahun akademik 2012/2013 dari jurusan Manajemen Dakwah di Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Alauddin Makassar. Data penelitian dikumpul dengan menggunakan dua jenis instrumen: observasi (catatan-catatan lapangan) dan wawancara. Data dianalisis secara deskriptif. Adapun hasil penelitian ini adalah bahwa dosen yang efektif di Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Alauddin Makassar menggunakan: (1) grammar-translation method yang muncul dengan fokus pada bacaan, tulisan, terjemahan, tata bahasa, soal-jawab, latihan, dan motivasi/dorongan (sebagai metode yang paling dominan) sebab sering terlihat/muncul dalam fokus dan kharakteristik dari fenomena dan tingkat (sub tingkat) pengajaran, (2) suggestopedia method yang muncul dengan fokus pada bacaan, tata bahasa, soal-jawab, latihan, kosa kata dan motivasi/dorongan, (3) cooperative language learning approach yang muncul dengan fokus pada soal-jawab, latihan, kerjasama dan motivasi/dorongan, (4) content-based instruction approach yang muncul dengan fokus pada terjemahan, tata bahasa, latihan, dan kosa kata, dan (5) structural approach yang muncul dengan fokus pada tata bahasa dan struktur (sebagai metode yang paling kurang dominan). Kata kunci: Metode-Metode Pengajaran Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 30 Nov 2016 05:22
Last Modified: 30 Nov 2016 05:22
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1318

Actions (login required)

View Item View Item