The Language Learning Strategies in Learning Speaking English of the Midwifery Students at Universitas Indonesia Timur

JIHAD, ADRIANI (2015) The Language Learning Strategies in Learning Speaking English of the Midwifery Students at Universitas Indonesia Timur. S1 thesis, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.

[img] Text
Adriani,jihad.docx

Download (15kB)

Abstract

ABSTRACT ADRIANI JIHAD. The Language Learning Strategies in Learning Speaking English of the Midwifery Students at Universitas Indonesia Timur (supervised by H. Haryanto and H. Syarifuddin Dollah). The objectives of this research were: (1) to investigate the kinds of language learning strategies the midwifery students use in speaking, (2) to investigate the most dominant language learning strategies used by successful and unsuccessful students, and (3) to find out the differences of using language learning strategies between successful and unsuccessful students in their speaking. The researcher applied descriptive quantitative method. The population of this research was the fourth semester students of midwifery study program at Universitas Indonesia Timur in academic year 2012/2013. The sample was the fourth semester students of Midwifery Study Program at Universitas Indonesia Timur, class E.11 which consist of 50 students. This research used cluster random sampling technique. This research used 2 kinds of instruments; they were speaking test and questionnaire. The data were collected through speaking tests and SILL questionnaire. The data from speaking test were analyzed by Heaton’s criteria level, whereas the data from questionnaire were analyzed by SPSS 17.00 and Likert scale. The result of the descriptive quantitative data through speaking test showed that (1) the midwifery students of Universitas Indonesia Timur used six kinds of language learning strategies namely metacognitive, affective, memory, cognitive, compensation and social strategies, (2) the most dominantly used language learning strategies among the successful students is affective strategies and the most frequently used language learning strategies among unsuccessful students choose metacognitive strategy (3) There is a difference in using language learning strategies between successful students and unsuccessful students. Of the six language learning strategies usually employed by the students in speaking, the successful students employ all kinds of language learning strategies while the unsuccessful students only employ four kinds of language learning strategies. ABSTRAK ADRIANI JIHAD. Strategi Pembelajaran Bahasa Dalam Pembelajaran Berbahasa Inggris pada Mahasiswa Kebidanan di Universitas Indonesia Timur (dibimbing oleh H. Haryanto dan H. Syarifuddin Dollah). Penelitian ini bertujuan untuk (1) menginvestigasi jenis-jenis strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh mahasiswa kebidanan dalam berbicara (2) menginvestigasi strategi pembelajaran bahasa yang paling dominan digunakan oleh mahasiswa yang sukses dan mahasiswa yang kurang sukses (3) mengetahui perbedaan pada penggunaan strategi pembelajaran bahasa antara mahasiswa yang sukses dengan mahasiswa yang kurang sukses dalam berbicara. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitaif. Populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa semester empat program studi kebidanan Universitas Indonesia Timur tahun academik 2012/2013 dengan total populasi 500 orang mahasiswa. Sampelnya adalah mahasiswa semester empat Program studi kebidanan Universitas Indonesia Timur, kelas E.11 yang terdiri dari 50 orang mahasiswa. Penelitian ini menggunakan teknik pengambilan sampel secara acak menurut tingkatan.Penelitian ini menggunakan 2 jenis instrumen, yakni tes berbicara dan angket. Pengumpulan data melalui tes berbicara dan angket SILL. Data yang diperoleh dari tes berbicara dianalisis dengan menggunakan Heaton’s criteria level, sedangkan data dari angket dianalisis dengan menggunakan SPSS 17.00 dan skala Likert. Hasil penelitian deskriptif kuantitatif menunjukkan bahwa melalui tes berbicara (1) mahasiswa kebidanan Universitas Indonesia Timur menggunakan enam jenis strategi pembelajaran bahasa, strategi metakognitif ditandai sebagai strategi yang paing sering penggunaannya. (2) Strategi pembelajaran bahasa yang paling dominan digunakan oleh mahasiswa yang sukses adalah strategi afektif dan strategi yang paling dominan digunakan oleh mahasiswa yang kurang sukses adalah strategi metakognitif. (3) Terdapat perbedaan dalam penggunaan strategi pembelajaran bahasa antara mahasiswa yang sukses dengan mahasiswa yang kurang suskses. Dari enam strategi pembelajaran bahasa yang sering diterapkan oleh mahasiswa dalam berbicara, mahasiswa yang sukses menerapkan semua jenis strategi pembelajaran bahasa sedangkan mahasiswa yang kurang sukses hanya menerapkan empat jenis strategi pembelajaran bahasa.

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: PASCASARJANA > BAHASA INGGRIS (S2)
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 30 Nov 2016 04:57
Last Modified: 30 Nov 2016 04:57
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/1308

Actions (login required)

View Item View Item