PROFIL PEMAHAMAN DAN KEMAMPUAN MENGIMPLEMENTASIKAN PENILAIAN AUTENTIK PADA GURU MATEMATIKA SMPN 12 MAKASSAR DITINJAU DARI MASA KERJA

Nurhaedah, Nurhaedah (2019) PROFIL PEMAHAMAN DAN KEMAMPUAN MENGIMPLEMENTASIKAN PENILAIAN AUTENTIK PADA GURU MATEMATIKA SMPN 12 MAKASSAR DITINJAU DARI MASA KERJA. S2 thesis, Pascasarjana.

[img]
Preview
Text
artikel.pdf

Download (332kB) | Preview

ABSTRACT The study aims at discovering the description on understanding and ability to implement authentic assessement of teacher based on years of service. This study was qualitative research. The research subjects were there mathematics teachers at SMPN 12 Makassar, consisted of one teacher with 20 years and 4 mount of service and followed five-time trainings, one teacher with 25 years of service and followed five-time trainings, and one teacher with 30 years of service and followed five-time trainings. The result of the study reveal that 1) Subject RDH with 30 years of services and followed K-13 training for 5 times has relational understanding on comprehension of assessement and authentic assessement, objective and benefit, and instrument appropriateness or question made with authentic assessement;instrumental understanding on the correlation of indicator with authentic assessement and steps of indicator arrangement; not understand on the form and type of assessement, aspects of authentic assessement, steps of arranging rubrics, and ways of analysis or score process. Subject 1 applied authentic assessement and creating relevant rubrics with authentic assessement; 2)Subject ASH with 20 years and 4 moths of services and followed K-13 for 5 times has relasional understanding on comprehension of assessement and authentic assessement, objective and benefit, forms and types, aspects of authentic assessement, the correlation of indicator with authentic assessement, and instrument appropriateness or questions made with authentic assessement; instrumental understanding on steps of indicator arrangement; not understand on the steps of arranging rubrics and ways of analysis or scpre procezz obtained from authentic assessement as the foundation to determine the final score. Subject ASH implemented his understanding in relation to instrument arrangement and authentic assessement rubric; 3) Subject AMR with 25 yeara of servicea and followed K-13 training for 5 times has relational understanding on objective and benefit, the form and type of assessement,, and aspects of authentic assessement;he has instrumental understanding on comprehension of assessement and authentic assessement, the correlation of indicator with authentic assessement, instrument appropriateness or questions made with authentic assessement; and steps of indicator arrangement; not understand on steps arranging indicator and ways of analysis or score process. Subject AMR in learning process when observed was in instrument making aspect which related to authentic assessement. Keywords: understanding, implementation, authentic assessement, years of service ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk memperolah gambaran mengenai pemahaman dan kemampuan mengimplementasika penilaian autentik pada guru ditinjau dari masa kerja. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Subjek penelitian adalah 3 (Tiga) orang guru matematika pada SMPN 12 Makassar terdiri dari 1 (satu) orang guru dengan masa kerja 20 Tahun 4 bulan dan mengikuti pelatihan 5 kali, 1 (satu) orang guru dengan masa kerja 24 tahun dan mengikuti pelatihan 5 kali, dan 1 (satu) orang guru dengan masa kerja 30 tahun dan mengikuti pelatihan sebanyak 5 kali. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Subjek RDH dengan masa kerja 30 tahun dan mengikuti pelatihan K-13 sebanyak 5 kali memiliki pemahaman relasional tentang pengertian penilaian dan penilaian autentik, tujuan dan manfaat, dan kesesuaian instrument/ soal yang dibuat dengan penilaian autentik. Pemahaman instrumental tentang hubungan indicator dengan penilaian autentik dan langkah-langkah penyusunan indicator. Tidak memahami bentuk dan jenis penilaian, aspek-aspek penilaian autentik, langkah-langkah penyusunan rubric, dan cara menganalisis/ mengolah nilai. Subjek 1 menerapkan penilaian autentik aspek pembuatan instrument/ soal yang berkaitan dengan penilaian autentik dan pembuatan rubric penilaian yang relevan dengan penilaian autentik. 2) Subjek ASH dengan masa kerja 20 tahun 4 bulan dan mengikuti pelatihan k- 13 9 kali Memiliki pemahaman relasional tentang pengertian penilaian dan penilaian autentik, tujuan dan manfaat, bentuk dan jenis, aspek-aspek penilaian autentik, hubungan indicator dengan penilaian autentik, dan kesesuaian instrument/ soal yang dibuat dengan penilian autentik. Memiliki pemahaman instrumental tentang langkah-langkah penyusunan indicator. Tidak memahami langkah-langkah penyusunan rubric dan cara menganalisis/ mengolah nilai yang diperoleh dari penilaian autentik untuk dijadikan dasar penetapan nilai akhir. Subjek ASH mengimplementasikan pemahamannya terkait penyusunan instrument dan rubric penilaian autentik. 3) Subjek AMR dengan masa kerja 25 tahun dan mengikuti pelatihan K-13 sebanyak 5 kali memiliki pemahaman relasional tentang tujuan dan manfaat, bentuk dan jenis serta aspek-aspek penilaian autentik. Memiliki pemahaman instrumental tentang pengertian penilaian dan penilaian autentik, hubungan indicator dengan penilaian autentik, kesesuaian instrument/ soal yang dibuat dengan penilaian autentik, dan langkah-langkah penyusunan rubrik. tidak memahami aspek pemahaman terkait langkah-langkah penyusunan indicator dan cara menganalisis/ mengolah nilai. Subjek AMR dalam proses pembelajaran pada saat diobsevasi adalah aspek pembuatan instrument/ soal yang berkaitan dengan penilaian autentik. Kata kunci : Pemahaman, Implementasi, Penilaian Autentik, Masa Kerja

Item Type: Thesis (S2)
Subjects: PASCASARJANA > MATEMATIKA
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA
Depositing User: UPT PERPUSTAKAAN UNM
Date Deposited: 09 Apr 2019 02:49
Last Modified: 09 Apr 2019 02:49
URI: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/12933

Actions (login required)

View Item View Item