Irawan, I Putu Redy (2019) PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN PRAKTIK PENGELASAN BERBASIS KEWIRAUSAHAAN DI SMKN 1 POSO PESISIR. S1 thesis, Pascasarjana.
|
Text
artikel.pdf Download (515kB) | Preview |
Abstract
Abstract: This study aims to produce a learning model of the practice of welding entrepreneurial language that is valid, practical and effective for use in learning. This type of research is Research & Development and developed using the ADDIE model. Learning tools developed in the form of guidebooks, modules, lesson plans and worksheets. The design of the learning device trial uses two stages, namely expert validation and field testing. The subjects of the research were students of class XI TKR SMK 1 Poso Coastal as many as 20 people. All data were obtained from data instruments and analyzed descriptively. The results showed that: (1) the learning device already had a quality that was quite valid and feasible to use, this was done for sufficient validation for the guidebook, the category was quite applicable for the learning module, the category was quite applicable for RPP, and the category was quite valid. for worksheets. (2) The learning device has been practically used in learning activities, this was started by the response of students who showed very good response. (3) The application of effective learning tools to support learning activities, this is done by developing ideas from students and the final product of learning. Thus the treatment model can be used to achieve a valid, practical and effective category. Keywords: Learning Models, Welding Practices, and Entrepreneurship Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan model pembelajaran praktik pengelasan berbasis kewirausahaan yang valid, praktis dan efektif untuk digunakan dalam pembelajaran. Jenis penelitian ini adalah Research & Development dan dikembangkan menggunakan model ADDIE. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan berupa buku panduan, modul, RPP dan jobsheet. Rancangan uji coba perangkat pembelajaran menggunakan dua tahap, yaitu validasi ahli dan uji lapangan. Subjek penelitian siswa kelas XI TKR SMK Negeri 1 Poso Pesisir sebanyak 20 orang. Seluruh data diperoleh dari instrumen pengumpulan data dan dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) perangkat pembelajaran sudah memiliki kualitas yang cukup valid dan layak untuk digunakan, hal ini berdasarkan hasil validasi ahli yang mencapai kategori cukup valid untuk buku panduan, kategori cukup valid untuk modul pembelajaran, kategori cukup valid untuk RPP, dan kategori cukup valid untuk jobsheet. (2) Perangkat pembelajaran sudah praktis untuk digunakan dalam kegiatan pembelajaran, hal ini berdasarkan respon siswa yang menunjukan respon sangat baik. (3) Penerapan perangkat pembelajaran yang dikembangkan ternyata efektif untuk menunjang kegiatan pembelajaran, hal ini ditunjukkan dengan adanya ide-ide yang tumbuh dari siswa dan produk akhir dari pembelajaran. Dengan demikian maka model pembelajaran dapat digunakan sebab telah mencapai kategori valid, praktis, dan efektif. Kata Kunci: Model Pembelajaran, Praktik Pengelasan, dan Kewirausahaan
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Subjects: | PASCASARJANA |
Divisions: | PROGRAM PASCASARJANA |
Depositing User: | UPT PERPUSTAKAAN UNM |
Date Deposited: | 21 Mar 2019 01:56 |
Last Modified: | 21 Mar 2019 01:56 |
URI: | http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/12659 |
Actions (login required)
View Item |